Polygiene Group AB (publ.) delårsrapport 1 april – 30 juni, 2022

Tillväxt i kvartalet med stark bruttomarginal trots en turbulent omvärld

Finansiell utveckling i korthet (april – juni 2022)

• En nettoomsättning om 47,5 (46,9) Mkr resulterar i en positiv tillväxt om 1,3 %
  • Kvartalets rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA), uppgick till 9,6 (10,9) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 20,3 (23,4) %
  • Kvartalets rörelseresultat efter avskrivningar och före skatt (EBIT) uppgick till 11,5 (10,0) Mkr, motsvarande en EBIT-marginal om 24,3 (21,3) %
  • Bruttomarginalen ökade till 66,7 (61,9) %
  • Kassaflödet för perioden blev -0,4 (5,2) Mkr
  • Likvida medel uppgick till 53,6 (41,5) Mkr

Viktiga händelser under kvartalet i korthet (april – juni 2022)

• Antimikrobiellt skyddad smartphone nomineras till flera priser och vinner innovationspris
  • Kinesiska Hotsuit väljer Polygiene StayFresh-teknologi för mer hållbara och fräscha plagg
  • Heltäckande luktkontroll i Forlohs jaktkläder med Polygiene StayFresh och OdorCrunch
  • Polygiene BioMaster- och VeriMaster-teknologi i Pylon Coatings produkter
  • Polygiene BioMaster-teknologi hjälper till att driva elbilsförsäljning för kinesiska NIO
  • Bio5 lanserar kontorsmaterial med superkrafter från Polygiene BioMaster
  • Polygiene Group tar kraftigt avstånd från vilseledande artikel med felaktiga påståenden om bolagets teknologier
  • Succé för Polygiene Group på Aircraft Interiors Expo
  • Polygiene Group förstärker ledningen med topprekrytering av Frank Stevens som Chief Operating Officer

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

• Polygiene Group rekryterar Niklas Blomstedt som ny CFO, tidigare CFO antar roll som HR-ansvarig för Polygiene Group

Denna information är sådan information som Polygiene Group AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juli 2022 kl 8.00 CET.

För mer information, vänligen besök ir.polygiene.comeller kontakta:
Nina Forsvall, CFO. Mobil: +46 (0) 72 550 88 11. E-post: nina.forsvall@polygiene.com
Ulrika Björk, VD. Mobil: +46 (0) 70 921 12 75. E-post: ulrika.bjork@polygiene.com

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News nyhetsbrev: http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Polygiene Group är världsledande inom antimikrobiella teknologier och lösningar för luktkontroll. Vi behandlar hårda ytor och textilier för att säkerställa att dina produkter är bättre skyddade och mer hygieniska, och att du känner dig fräsch och luktfri. Som ledande ingredient brand arbetar vi med över 500 globala premium-varumärken inom våra affärsområden Product Protection och Freshness. Vi har ett brett utbud av teknologier som adderar värde till våra kunders produkter och gör det möjligt för konsumenter att leva ett mer medvetet liv. Vi erbjuder lösningar och behandlingar för produkter med teknologierna BioMaster, VeriMaster, ScentMaster och MasterPiece, BioStatic och OdorCrunch. Polygiene Group är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com