Polygiene Group AB (publ.) delårsrapport 1 oktober – 31 december, 2022

Stabiliserad försäljning trots en utmanade omvärld

Trots den utmanade omvärlden lyckades vi bibehålla omsättningen på samma nivå som tidigare kvartal, vilket får ses som tillfredställande då sista kvartalet historiskt sett är ett lägre kvartal. För att finansiera nya nyckelrekryteringar och stå starkare 2023 genomfördes under december ett omstruktureringsprogram. Detta resulterade i en neddragning av fyra tjänster och under januari månad lämnade ytterligare två personer bolaget. Det innebär att det nya året inleds med sex personer färre (-12 %), än under föregående kvartal.

Finansiell utveckling i korthet (oktober – december 2022)

• Nettoomsättningen uppgick till 40,0 (40,2) Mkr. I kvartalet har vi haft en positiv valutaeffekt om 10 % jämfört med föregående år
  • Den justerade bruttomarginalen uppgick till 67,3 (67,9) % exklusive lagerjustering om -1 Mkr avseende tidigare perioder
  • Det justerade rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA), uppgick till 1,9 (4,4) Mkr exklusive ovannämnda lagerjustering samt kostnader av engångskaraktär om 2,7 Mkr. Kostnaderna avser omstruktureringar, förvärv av Biomaster US samt avslutande av ett kundkontrakt
  • Det justerade rörelseresultatet efter avskrivningar och före skatt uppgick till -2,7 (3,9) Mkr exklusive ovannämnda engångskostnader om -3,7 Mkr. I resultatet ingår en valutaomräkning om -3,4 (0,3) Mkr
  • Kassaflödet uppgick till -6,6 Mkr (2,7) Mkr. Likvida medel uppgick till 48,2 (52,6) Mkr

Viktiga händelser under kvartalet i korthet (oktober – december 2022)

• Polygiene® och Montane lanserar Collaborators Club produkttest
  • Deltagarna på European Outdoor Summit får en första presentation av Polygienes livscykelanalys
  • NIO lanserar en ny prenumerationsmodell för användare i Europa
  • FIAT lanserar Polygiene Product Protection
  • Polygiene förvärvar Biomaster US med fokus på Protection och hårda ytor
  • Functional Fabric Fair i Portland, USA blev en succé
  • Performance Days i München fördjupar relationerna och öppnar nya dörrar på Europas ledande textilmässa
  • Polygiene lanserar Mindful Living™ på ISPO

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

• Bart Kennedy ansluter till Polygiene Group som Commercial Director i USA
  • Strategiskt distributionsavtal med Resil i Indien, tar Polygiene till en av världens största marknader
  • Polygiene Technologies kan minska miljöpåverkan med en tredjedel enligt en ny LCA studie
  • Polygiene Group ingår avtal med STT, ny kinesisk distributör i Kina
  • Ricardo Beverly Hills lanserar nästa generations reseaccessoarer

Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande samt finns för nedladdning på https://ir.polygiene.se

Anmälan tillvideokonferens med presentation av kvartalsrapportenidag klockan 10.00 CET kan göras här:

Denna information är sådan information som Polygiene Group AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari 2023 kl 8.00 CET.

För mer information, vänligen besök ir.polygiene.com eller kontakta:

Niklas Blomstedt CFO. Mobil: +46 (0) 706 63 21 26. E-post: niklas.blomstedt@polygiene.com
Ulrika Björk VD. Mobil: +46 (0) 70 921 12 75. E-post: ulrika.bjork@polygiene.com

OM OSS:
Polygiene Group™ är ledande inom antimikrobiella teknologier  och lösningar för att hantera dålig lukt. Vi behandlar hårda ytor och textilier för att säkerställa att era produkter får ett bättre skydd och förblir mer  hygieniska så att de alltid kännas fräscha och luktfria. Som ledande ingredient brand samarbetar vi med över 500 globala varumärken av högsta klass inom våra affärsområden Product Protection och Freshness. Vi tillhandahåller en mängd olika teknologier somskapar mervärde till våra kunders produkter och gör att konsumenterna kan leva ett mer harmoniskt liv. Vi erbjuder lösningar och behandlingar för produkter med teknologier som: OdorCrunch, StayFresh, ScentMaster, ViralOff,BioMaster och VeriMaster. Polygiene Group är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Mer information finns på: www.polygiene.com

Erik Penser Bank AB är företagets certifierade rådgivare, telefon: 08-463 83 00, e-post: certifiedadviser@penser.se