Ponderus Technology AB offentliggör ett kontant budpliktsbud om elva (11) kronor per aktie i Technology Nexus AB (publ)

Report this content

Erbjudandet lämnas inte (och inte heller godkänns accept av aktieägare eller någon annan för aktieägarens räkning) i någon jurisdiktion där genomförandet av Erbjudandet eller accepterandet av erbjudna aktier inte kan ske i enlighet med lagar och regleringar i dessa jurisdiktioner. Erbjudandet riktar sig inte, direkt eller indirekt, till Australien, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA.

Ponderus Technology AB ("Ponderus Technology"), har den 2 april 2009 förvärvat 2.335.086 aktier i Technology Nexus AB (publ) ("Nexus" eller "Bolaget") och innehar därmed direkt 48,8 procent av kapitalet och rösterna i Bolaget. Därutöver kontrollerar Ponderus Technology genom optionsavtal och oåterkalleliga förpliktelser 251.534 aktier i Nexus motsvarande 5,3 procent av kapitalet och rösterna i Nexus. Sammanlagt äger och kontrollerar därför Ponderus Technology 54,1 procent av samtliga utestående aktier och röster i Nexus.

Ponderus Technology offentliggör härmed, enligt reglerna om budplikt i lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-lagen”), ett kontanterbjudande till övriga aktieägare i Nexus om att överlåta samtliga sina aktier i Nexus till Ponderus Technology (”Erbjudandet”). Aktierna i Nexus är noterade på NASDAQ OMX Stockholm Aktiebolags (”OMX”) Small Cap-lista.

Sammanfattning

• För varje aktie i Nexus erbjuder Ponderus Technology elva (11) kronor kontant (”Erbjudandepriset”).

• Erbjudandepriset motsvarar en premie om 1,9 procent jämfört med slutkursen för Nexus-aktien den 2 april 2009, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, och 30,3 procent jämfört med den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Nexus-aktien på OMX för de senaste tre månaderna fram till och med den 2 april 2009.

• Ponderus Technology har den 2 april 2009 förvärvat 2.335.086 aktier i Nexus och innehar därmed direkt 48,8 procent av kapitalet och rösterna i Nexus och kontrollerar därutöver genom optionsavtal och oåterkalleliga förpliktelser ytterligare 251.534 aktier i Nexus motsvarande 5,3 procent av kapitalet och rösterna i Nexus.

• Ponderus Technology är den största aktieägaren i Nexus.

• Anmälningsperioden för Erbjudandet beräknas börja omkring den 27 april 2009 och avslutas omkring den 18 maj 2009. Redovisning av likvid beräknas påbörjas under den vecka som börjar den 25 maj 2009.

Bakgrund och motiv till Erbjudandet

Ponderus Technologys huvudägare, Ponderus Invest AB, har under en längre tid följt Nexus och successivt ökat sitt ägande. Ponderus Technology stödjer den strategiska omstrukturering

som Nexus ledning bedriver och som enligt Ponderus Technologys bedömning både på kort och medellång sikt kommer att ta i anspråk en stor del av Bolagets ledningsresurser.

Under Ponderus Technologys ägande kommer ledningen att ges tillräckligt med tid för att fokusera på de åtgärder som krävs för att fortsätta utvecklingen av Bolagets verksamhet och hantera utmaningen med paketeringen av Bolagets tjänster och produkter i det svaga konjunkturläge som råder. Därutöver finns i Ponderus Technologys nätverk betydande kompetens inom Nexus affärsområde som avses att utnyttjas för den fortsatta utvecklingen för Nexus. Vidare får Nexus såsom ett dotterbolag till Ponderus Technology och genom Ponderus Technologys ägare, tillgång till en stark kapitalbas som kan användas för att stärka och expandera Bolagets verksamhet innefattande bl.a. dess produkt- och tjänsteportfölj både organiskt och via förvärv. Det är Ponderus Technologys uppfattning att det huvudsakliga syftet med en börsnotering, nämligen tillgången till riskkapitalmarknaden, inte under de närmaste åren kommer att vara en fungerande resurs för en eventuell kapitalanskaffning till Nexus utan detta måste ske på andra sätt. Prioriteringarna framgent är att fortsätta utvecklingen av Bolagets marknadserbjudande samt att ytterligare öka Bolagets försäljning och lönsamhet.

Nexus marknadsvärde och även handelsvolymen i dess aktie har minskat signifikant under de senaste åren, varför Ponderus Technology bedömer att de kostnader och krav som en publik miljö innebär inte längre är skäliga och att Bolaget därför mer kostnadseffektivt kan drivas såsom ett icke-noterat bolag.

Beskrivning av Ponderus Technology samt finansieringen av Erbjudandet

Ponderus Technology är ett nybildat förvärvsbolag som kontrolleras av en grupp investerare bestående av Ponderus Invest AB, Sven Rasmusson, Raspart Förvaltning AB, Nils-Arne Eriksson, Ing-Marie Fraim Sefastsson, Förvaltnings AB Magnentus och Magnentus Capital AB (“Budgivarna”).

Ponderus Technologys organisationsnummer är 556777-3915. Bolagets säte är Stockholm och bolagets adress är Box 7206, 103 88 Stockholm.

Ponderus Technology bildades den 6 oktober 2008 och registrerades hos Bolagsverket den 10 februari 2009. Ponderus Technology har inte tidigare bedrivit någon verksamhet och har inte heller haft några anställda.

Erbjudandet är inte föremål för något finansieringsvillkor. Erbjudandet kommer i sin helhet att finansieras med kapital tillskjutet av Ponderus Invest AB som oåterkalleligen och utan förbehåll åtagit sig att bidra med nödvändigt kapital för att finansiera Erbjudandet.

Erbjudandet

Ponderus Technology erbjuder elva (11) kronor kontant för varje aktie i Nexus. Erbjudandet värderar Nexus aktiekapital till ca 53 miljoner kronor. Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till ca 27 miljoner kronor baserat på att det idag finns 4.784.073 utestående aktier i Nexus exklusive de aktier som redan ägs av Ponderus Technology.

Courtage utgår ej i samband med Erbjudandet.

Baserat på den senaste slutkursen för Nexus-aktien på OMX om 10,8 kronor den 2 april 2009, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, motsvarar Erbjudandepriset en premie om 1,9 procent. Baserat på den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Nexus-aktien under de senaste tio handelsdagarna fram till och med den 2 april 2009, motsvarar Erbjudandepriset en premie om 10,0 procent. Jämfört med den volymvägda genomsnittliga kursen under de senaste tre månaderna fram till och med den 2 april 2009 motsvarar Erbjudandepriset en premie om 30,3 procent.

Budplikt

Erbjudandet följer bestämmelserna om budpliktsbud i NASDAQ OMX Stockholms regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (“Takeover-reglerna”).

Ponderus Technologys innehav i Nexus

Ponderus Technology är huvudägare i Nexus och innehar 2.335.086 aktier, vilket motsvarar 48,8 procent av kapitalet och rösterna i Nexus. Därutöver kontrollerar Ponderus Technology genom optionsavtal och oåterkalleliga förpliktelser ytterligare 251.534 aktier i Nexus motsvarande 5,3 procent av kapitalet och rösterna i Nexus. Sammanlagt äger och kontrollerar därför Ponderus Technology 54,1 procent av samtliga utestående aktier och röster i Nexus.

Ponderus Invest AB i korthet

Ponderus Invest AB, som är majoritetsägare i Ponderus Technology, är ett privatägt bolag som själv eller genom hel- eller delägda bolag investerar i noterade och onoterade bolag. Ponderus Invest AB:s ägarroll baseras på ett aktivt och långsiktigt engagemang tillsammans med en entreprenör eller företagsledning samt andra delägare.

Villkor för Erbjudandet

Erbjudandet är ett kontanterbjudande som inte omfattas av några villkor.

Företagsledning och anställda i Nexus

Ponderus Technology sätter stort värde på det arbete Nexus företagsledning och anställda utför och dessa kommer även fortsättningsvis att spela en avgörande roll för Bolagets verksamhet. Ponderus Technology förutser inte några väsentliga effekter av Erbjudandets fullföljande för Bolagets ledning eller anställda.

Preliminär tidplan

Erbjudandehandlingen offentliggörs:
Omkring den 23 april 2009

Anmälningsperiod:
Omkring den 27 april 2009 till och med omkring den 18 maj 2009

Förväntad likviddag:
Under den vecka som börjar den 25 maj 2009

Ponderus Technology förbehåller sig rätten att förlänga anmälningsperioden. En eventuell förlängning av anmälningsperioden kommer inte att medföra att redovisning av likvid till de innehavare av aktier i Nexus som redan har accepterat Erbjudandet fördröjs.

Erbjudandehandlingen kommer att distribueras till aktieägare i Nexus i samband med att denna offentliggörs.

Tvångsinlösen och avnotering

Om Ponderus Technology blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i Nexus kan Ponderus Technology komma att begära tvångsinlösen av resterande aktier i Nexus i enlighet med aktiebolagslagen (2005:551).

Ponderus Technology avser att verka för att Nexus-aktien avnoteras från OMX förutsatt att sådan avnotering kan ske i enlighet med gällande regler och föreskrifter.

Tillämplig lag och tvister

I enlighet med Takeover-lagen har Ponderus Technology den 2 april 2009 gentemot OMX åtagit sig, och åtar sig härmed gentemot aktieägarna i Nexus, att följa Takeover-reglerna och Aktiemarknadsnämndens uttalanden rörande tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna (1), samt att underkasta sig de sanktioner som OMX kan komma att fastställa vid eventuella överträdelser av Takeover-reglerna.

Svensk rätt är tillämplig på Erbjudandet. Tvist rörande Erbjudandet skall avgöras av svensk domstol exklusivt med Stockholms tingsrätt som första instans.

Rådgivare

Ponderus Technology och dess ägare har anlitat Carnegie Investment Bank AB som finansiell rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB samt Advokatfirman Lindhs DLA Nordic KB som juridiska rådgivare i samband med Erbjudandet.

Ponderus Technology AB

Sven Rasmusson Styrelsens ordförande

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Sven Rasmusson Styrelsens ordförande Tel: +46 8 440 54 30 sven.rasmusson@raspart.se

(1) Inkluderande, i förekommande fall, Aktiemarknadsnämndens tidigare besked om tolkning och tillämpning av Näringslivets Börskommittés regler om offentliga erbjudanden om aktieförvärv.