Ponsse är en av finalisterna för Swedish Steel Prize finalists 2015

Ponsse har utsetts till en av finalisterna iSwedish Steel Prize. Vinnaren tillkännages vid en ceremoni i Stockholm den 19 november. Årets fyra finalister karaktäriseras att på ett innovativt sätt ha utnyttjat den fulla potentialen av höghållfasta stål i sina applikationer.

“77 ansökningar från 28 länder runtom i världen har inkommit till årets Swedish Steel Prize som delas ut för 17:e året i rad. Syftet med Swedish Steel Prize är belöna innovativa och kreativa applikationer och lösningar i höghållfasta stål. Alla dessa applikationer är konkurrenskraftiga på de internationella marknaderna. Det är fantastiskt att se inspirerande nya lösningar, där höghållfast stål är en förutsättning. Även många befintliga produkter har omarbetats för förbättrad prestanda, vilket visar att innovativa ingenjörer alltid kan hitta utrymme för förbättringar. Årets bredd och höga kvalitet på applikationer visar att Swedish Steel Prize spelar en viktig roll i stålindustrin, säger Gregoire Parenty, SSABs marknadsdirektör och ordförande i juryn.

“Grundat i Vieremä, Finland 1970. Genom att systematiskt utveckla skogsskördaren med fokus på föraren har Ponsse skapat en ny generation skördare som har en avsevärd bättre ergonomi. Unika konstruktionslösningar som utnyttjar alla fördelar med höghållfasta stål ger högre produktivititer och mindre skador på marken.”

De andra finalisterna är: Facil System (Brazil), Milotek Pty Ltd (South Africa) and TEREX Cranes (Germany).

Den svenska Steel Prize grundades av nordiska och amerikanska stålföretaget SSAB 1999. Priset inrättades för att inspirera och sprida kunskap om höghållfasta stål och hur det kan användas för att utveckla starkare, lättare och mer hållbara produkter. Det erkänner årligen kreativa, innovativa produkter och lösningar som utnyttjar höghållfast stål.

Lär mer om Swedish Steel Prize on www.steelprize.com