Ponsse har lanserat den förnyade skördaren PONSSE Bear 8w

Ponsse har lanserat den förnyade skördaren PONSSE Bear 8w

Ponsse fortsätter att förnya sitt produktprogram. Ponsse presenterade den fullständigt förnyade skördaren PONSSE Bear 8w vid Forestry Harvesting Demo i UK. Förnyelsen av Bear är ett starkt bevis på kundsamarbetets betydelse vid produktutveckling. De tekniska lösningarna ger en effektivare avverkning, högre tillförlitlighet och bättre ergonomi.

Åttahjuliga PONSSE Bear är den största skördaren i Ponsses produktsortiment och ett oslagbart kraftpaket i bestånd med grova träd och krävande förhållanden. I produktutvecklingen har fokus legat på effektivitet, hållbara konstruktioner, servicevänlighet och användbarhet. Samtidigt har Bear också fått en helt ny design.

Maskinen är ergonomisk och lättanvänd, vilket gör arbetet smidigt och produktivt. Även i designen av förarhytten har särskild uppmärksamhet fästs vid förarens komfort. Den helt förnyade förarhytten har gott om förvaringsutrymme, den mest ergonomiska manöverutrustningen på marknaden samt utmärkt sikt som är kännetecknande för alla skogsmaskiner från Ponsse.

Nya Bear har en ännu robustare ramkonstruktion. Kranmodellerna som är kompatibla med Bear, glidbomkranen C6 och parallellkranen C55, har också förnyats för att förbättra hållbarheten och flexibiliteten. Ett viktigt steg i utvecklingen av PONSSE Bear är komponenternas och servicedelarnas placering och de enkla serviceåtgärderna, efter kundernas önskemål. Tack vare den nya motortekniken och den förbättrade hydrauliken har serviceintervallet förlängts från 600/1 200 till 900/1 800 timmar. Det långa serviceintervallet ger fler effektiva drifttimmar och sänker driftskostnaderna.

Den sexcylindriga Mercedes-Benz-motorn (260 kW/350 hk, 1 400 Nm), som uppfyller utsläppskraven enligt EU Stage IV, är både effektiv och miljövänlig. Motortekniken grundar sig på SCR, ett efterbehandlingssystem för avgaser, och ett kylt EGR-system (avgasåterledning), vilket minskar kväveoxid- och partikelutsläppen avsevärt. Den nya tekniken ger inte enbart en renare miljö, utan också snabb reaktion vid ökat effektbehov samt mindre bränsleförbrukning. Tvåkretshydrauliken garanterar en överlägsen arbetskapacitet och ger alltid både skördaraggregatet och kranen tillräcklig effekt. Den nya transmissionen och motortekniken möjliggör exakt manövrerbarhet och effektivt arbete även på branta sluttningar.

Nya PONSSE Bear 8w är en fortsättning på det nya PONSSE-produktprogrammet, vars flaggskepp PONSSE Scorpion lanserades förra året. Skördaren PONSSE Scorpion började serieproduceras i början av 2014. Serieproduktion av nya PONSSE Bear inleddes i början av maj. Produktprogrammet utvecklas enligt en princip där man inte kompromissar på skogsmaskinens användbarhet, produktivitet eller servicevänlighet.

Vieremä den 20 maj 2014

PONSSE PLC

Jarmo Vidgrén
Försäljnings- och marknadsföringsdirektör