Skogsexperter belönades med sammanlagt 143 000 euro

I Vieremä, Finland delades välförtjänta belöningar ut till ett antal skogsexperter. Som fortsättning av Einari Vidgréns livsverk har Einari Vidgréns stiftelse idag delat ut sammanlagt 143 000 euro i form av olika priser. Stiftelsens främsta förtjänstpris, Einari-priset, tilldelades Janne Mutikainen från Koneurakointi Mutikainen Oy samt Janne och Tuomas Paakkola från Iin Metsätyö Oy, för deras exemplariska affärsverksamhet och genomförandet av ett framgångsrikt generationsskifte.

Ponsse Oyj:s grundare Einari Vidgrén grundade i april 2005 Einari Vidgrén stiftelse i syfte att öka uppskattningen av arbetet inom maskinell avverkning. Stiftelsen vill sprida kännedom om entreprenörskap inom maskinell avverkning och göra sektorn mer attraktiv som potentiell arbetsgivare, i synnerhet bland ungdomar.

Einari-priset

Einari-priset delas ut för långvarigt entrepenörsarbete inom skogsmaskinsektorn. I år delade stiftelsen ut Einari-pris på 20 000 euro vardera till Janne Mutikainen från Koneurakointi Mutikainen Oy samt Janne och Tuomas Paakkola från Iin Metsätyö Oy.

Koneurakointi Mutikainen Oy har varit verksamt inom skogsindustrin i 40 år, och är ett företag med gott rykte som framgångsrikt har genomfört övergången till nästa generation. Företaget är en regional entreprenör inom Metsä Group med en maskinpark som består av fem skördare och tre skotare. Alla maskinförflyttningar utförs med företagets eget transportfordon.

– Det bästa med att vara ett familjeföretag är att du kan vända dig till din far för att få råd och åsikter och vara säker på att få ett hundra procent ärligt svar. Det gäller att lita på företagets förmåga att leva vidare och blomstra, säger företagets vd Janne Mutikainen. – Företaget utvecklas i lagom takt. Målet är att förbli ett stabilt och produktivt företag med gott rykte som utför avverkningsarbete av högsta kvalitet. Vi ska fortsätta vara kända för att hålla vad vi lovar.

Ett generationsskifte har också genomförts hos den andra pristagaren, Iin Metsätyö Oy. Skogsmaskinsentreprenören Heikki Paakkola har gått i pension efter ett långt yrkesliv, och nu driver hans söner Janne och Tuomas Paakkola familjeföretaget vidare. Företaget har haft en stark, men noga genomtänkt utveckling under de senaste åren. Förutom sina sex skördare har Iin Metsätyö Oy nu också två grävmaskiner och sex timmerbilar. Företaget har cirka fyrtio maskinoperatörer. – Vi har stor respekt för vad vår far har byggt upp och lämnat vidare till oss. Min far har alltid varit mitt största moraliska stöd, och sedan min yngre bror kom till företaget har han också stöttat mig, säger företagets vd Janne Paakkola.

Priset för utmärkt livsverk
 på 10 000 euro gick till Juhani Heikkinen.  Juhani Heikkinen började arbeta på en avverkningsplats 1967, när han var 15 år gammal. Avverkning har varit en viktig del av hans liv ända sedan dess. När Heikkinen sålde sitt avverkningsföretag Metsä-Jussi Heikkinen Oy 2015, var tanken att han skulle gå i pension.   Han hade dock en skördare kvar, och den använder han nu för att arbeta under sitt eget namn. När det gäller sin höga arbetsmoral har Juhani Heikkinen en enkel förklaring: – Den finska vintern är alldeles för hård för att man ska ligga hemma och dra sig, skrattar han.

Einari-förtjänstpriser
Stiftelsen delade ut Einari-förtjänstpriser till forsknings- och utvecklingsorganisationer som är aktiva inom maskinell avverkning, utbildningsutvecklare inom sektorn och parter som ökar medvetenheten om och uppskattningen av sektorn. I var priserna fokuserade på säkerhetsutvecklingen inom avverkningsbranschen.

Einari-förarpriser
Einari Vidgréns stiftelse delade också ut Einari-förarpriser på 1 500 euro vardera till 28 skogsmaskinförare som utmärkt sig positivt. Priskriterierna innefattade arbete av hög kvalitet och en kundcentrerad inställning, samt samarbete och kommunikation med skogsägare och andra intressenter.

Einari-studentstipendier
Einari Vidgréns stiftelse delade också ut studentstipendier på vardera 600 euro till 30 studenter på program som är relaterade till skogsmaskinssektorn. Förutom goda studieresultat innefattar kriterierna det faktum att studenten har jobb som skogsmaskinförare eller servicetekniker efter avslutad utbildning.

EINARÍ VIDGRÉN STIFTELSE
Juha Vidgrén