50 år med Porsche 911 firas med jubileumsmodell

Porsche firar 50-årsdagen för tillkomsten av 911 med att presentera en jubileumsmodell på den internationella bilutställningen i Frankfurt, International Motor Show (IAA), som slår upp sina portar den 12 september 2013.

Liksom den ursprungliga 911:an är jubileumsutgåvan en coupé med sexcylindrig boxermotor och bakhjulsdrift. Däremot är prestanda, aktiv sportfjädring och kaross på dagens nivå; jubileumsmodellen har den bredare karossen som annars återfinns på de fyrhjulsdrivna modellerna, Carrera 4. Specialmodellen kommer att tillverkas i en begränsad serie om bara 1963 exemplar, en siffra som syftar på året då 911 hade världspremiär på Frankfurtsalongen.

Alltsedan den första presentationen - till att börja med under beteckningen 901 - har Porsche 911 tjusat bilälskare världen över och räknas idag som referenspunkten för alla andra sportbilar. Porsche 911 rymmer skenbara motsägelser som ingen annan sportbil - tradition och innovation, exklusivitet och social acceptans, och naturligtvis prestanda och effektivitet. Sedan debuten 1963 har modellen kontinuerligt fortsatt att utvecklas, utan att förlora den unika ursprungliga karaktären.

Resultatet av den 50-åriga utvecklingen - som inbegriper oräkneliga tävlingsframgångar - är en sportbil som helt förkroppsligar Porsches varumärke. Dess DNA återfinns i alla Porsches modeller.

Specialmodellen av denna Carrera S med 400 hk (294 kW) innehåller flera av de utrustningsdetaljer som bidragit till 911:ans 50-åriga framgångssaga. Till exempel PASM, Porsche Active Suspension Management, som fintrimmats för den bredare spårvidden och för att framhäva 911:ans exceptionella kurvegenskaper. Sportavgassystemet levererar ett passande emotionellt ljud. 20-tumsfälgarna är utformade som en hyllning till de legendariska "Fuchs"-fälgarna, lackerade i mattsvart med maskinpolerat centrum. Kromlister vid de främre luftintagen, på gallren på grillen över motorrummet och på panelen mellan bakljusen är utmärkande för jubileumsmodellen. En annan teknisk detalj på utrustningslistan är Porsche Dynamic Light System (PDLS) med Bi-xenonljus och aktiva kurvljus.

Jubileumsmodellen erbjuds med två unika färger, en mörk grafitgrå och en ljusare gråmetallick. Dessutom finns den i helsvart. Alla har en tvåfärgad logotyp med 3D-effekt på bakluckan med siffrorna "911 50". Samma siffror återfinns broderade i tre färger på nackskydden och som en tvåfärgad logotyp på varvräknaren och på dörrtrösklarna.

Logotypen syns också på mugghållarna tillsammans med serienumret för den enskilda bilen. Andra kännetecken är kromade lister runt rutorna och ytterspeglar i en sportig design.

Det finns fler referenser till den första 911:an. Siffrorna på instrumenten är ljusgröna och visarna är vita med silverfärgad mittpunkt, precis som för 50 år sedan.

En annan detalj är sätets mittparti, tyget påminner om -60-talets "Pepita"-mönster.  Helläderinredning finns i mörkgrå färg eller svart med dekorativa sömmar, i vissa fall i kontrasterande färger. Föraren och passageraren kan välja mellan sportstolar justerbara i 14 riktningar eller sportstolar plus med 18 inställningar. Växelspaken eller växelväljaren kommer från Porsches Exclusive-program och matchar aluminiumpanelerna på dörrarna och mittkonsolen.

Jubileumsmodellen "911 50", accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder, (4,3 med PDK-växellåda) och når en toppfart på 300 km/tim (298 med PDK). Bränsleförbrukningen enligt NEDC för blandad körning är 9,5 l per 100 km (8,7 med PDK), motsvarande 224 g koldioxid per kilometer (205 med PDK). Jubileumsmodellen finns hos Porsches återförsäljare med början i september 2013. Priset i Sverige blir 1 155 000 kronor.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2012 registrerades 522 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö, Stockholm och Umeå.