Ny generation Boxster/Cayman snabbare och bränslesnålare

Den andra generationen av Porsches mittmotormodeller Boxster och Cayman får världspremiär på Los Angeles bilsalong. I fokus står den nya boxermotorn som utvecklats med ny teknik från grunden. Den ger inte bara högre effekt utan även betydligt lägre bränsleförbrukning än föregångarna. Ytterligare förbättring av prestanda och bränsleekonomi får den som väljer Porsches dubbelkopplingslåda, PDK.

Den nya “basmotorn” är nu på 2,9 liter och utvecklar i Boxster 255 hk (188 kW) och 265 hk (195 kW) i Cayman. Det är tio respektive 20 hästkrafter mer än i föregångarna. 3,4-litersmotorerna i S-versionerna är från och med nu direktinsprutade och ger 310 hk (228 kW) i Boxster S och 320 hk (235 kW) i Cayman S, en ökning med 15 respektive 25 hk.

Med ett vikt/effektförhållande på låga 4,2 kg per hästkraft i Cayman S och 5,2 kg per hk i Boxster erbjuds maximal körglädje till ett minimum av bränsleförbrukning. Exempel; Cayman S med PDK-låda och Launch Control, som ingår i Sports Chrono-paketet, accelererar från 0-100 km/tim på 4,9 sekunder och Boxster med den standardmonterade sexväxlade manuella växellådan klarar samma resa på 5,9 sekunder.

Utrustade med PDK-växellådan understiger bränsleförbrukningen för Boxster och Cayman för första gången 9 liter per 100 km. Med den nya 2,9-litersmotorn klarar sig båda med 8,9 liter per 100 km enligt EU4 standard. Det är elva procent mindre än de tidigare modellerna med Tiptronic-låda.

S-modellens 3,4-litersmotor har blivit ännu sparsammare jämfört med föregångaren. Med PDK-lådan drar S-modellerna 9,2 liter per 100 km, en minskning med 16 procent jämfört med ded tidigare modellerna med Tiptronic-låda.

Ny front nytt bakparti
Den nya generationen är lätt igenkännbar tack vare sin nyutformade front och sitt nya bakparti. De nya halogenstrålkastarna med integrerade blinkers påminner om ljusen på Carrera GT. De nya LED-bakljusen smalnar av utåt och är elegant integrerade i det modifierade bakpartiet.

Framifrån skiljer sig Boxster och Cayman åt genom olika form på luftintagen, bakifrån genom den nya stötfångaren med en så kallad diffuser på Boxster och en liten vindavvisare längst ned på motorhuven på Cayman.

Stavformade LED-varselljus är identitetsskapande, inte minst genom den horisontella placeringen i de yttre luftintagen. Dessutom är dimljus standard, horisontella i Boxster och runda i Cayman. För första gången kan båda modellerna utrustas med ett “Light Package”, som består av bi-xenonljus, dynamiska kurvljus och LED-varselljus. Då ersätts dimljusen, i Boxster med fyra LED-ljus placerade intill varandra medan de i Cayman är monterade i en rund ljusenhet.

Alla fyra modellerna av Boxster och Cayman, även basversionerna, kan nu utrustas med dubbelkopplingslådan, PDK, som ersätter automatlådan Tiptronic. Accelerationstiden från 0-100 km/tim är 0,1 sekunder snabbare med PDK-lådan än med den sexväxlade manuella lådan.

Ännu kvickare går det med Launch Control som ingår i tillvalet Sports Chrono Package. Med Launch Control kapas ytterligare 2/10-delar av en sekund från 0-100 km/tim.

PDK-lådan har ytterligare fördelar som att den minskar förbrukningen med upp till 16 procent jämfört med föregångaren.

Bättre bromsar
Fjädring och stötdämpning har fintrimmats för att nå såväl förbättrade köregenskaper och större bekvämlighet. Styrningen är modifierad och är nu livligare och mer lättgående.

Fälgarna, med ny design, har i basversionerna växt en halv tum på bredden för att rymma S-modellens större bromsar fram. Både Boxster och Cayman har nu den senaste generationen PSM, Porsche Stability Management, som nu erbjuder två nya funktioner: Bromsförberedelse och Bromsassistans. Så snart föraren släpper gasen hastigt – typiskt vid en krissituation – bygger PSM’s hydrauliska kontrollenhet upp bromstrycket redan innan föraren hunnit trycka på bromspedalen, vilket gör att bromsbeläggen förs närmare skivorna och är förberedda på att gripa in. Det förkortar reaktionstiden och därmed också bromssträckan väsentligt.

När systemet märker att föraren bromsar kraftigt i en nödsituation förser hydraulenheten bromsarna med rätt tryck för att ge maximal bromskraft.

Både Boxster och Cayman kommer som standard med den nya CDR-30 CD-radion med lättläst enfärgad femtums–display och möjlighet att spela MP3-skivor.

Nya PCM, Porsche Communication Management, som är ett tillval och inkluderar navigation på hårddisk, fungerar som centralenhet för all ljud-, kommunikations- och navigationsfunktioner. PCM är nu ännu mer mångsidig, effektiv och lätt att använda. Föraren kan nu välja speciella funktioner genom att helt enkelt trycka på rätt symbol på skärmen som växt från 5,8 tum till 6,5 tum

De nya modellerna kommer att finnas hos återförsäljarna i slutet av februari nästa år