Nya 911 Turbo Cabriolet - stark, snål och öppen

50 år efter debuten för Porsche 911 och 40 år efter att den första 911 Turbo kom, får cabrioletversionerna av 911 Turbo och Turbo S världspremiär. De avtäcks för första gången på Los Angeles bilsalong den 20 november. Med de här nya modellerna har Porsche fördubblat antalet toppmodeller av 911-serien till fyra.

911 Turbo Cabriolet och 911 Turbo S Cabriolet erbjuder samma mix av köregenskaper, prestanda och bränsleeffektivitet som coupémodellerna, presenterade för några månader sedan.

Det kan avläsas i siffror: den överladdade sexcylindriga 3,8-litersmotorn utvecklar 520 hk (383 kW) i 911 Turbo Cabriolet och 560 hk (412 kW) i S-modellen. 0 - 100 km/tim klaras av på 3,5 respektive 3,2 sekunder med en toppfart av 318 km/tim. Trots det ligger bränsleförbrukningen under 10 liter per 100 km. De nya toppmodellerna drar enligt körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) 9,9 liter per 100 km. Om man jämför med respektive modells föregångare är de nya modellerna mer än 30 hk starkare och 0,2 sekunder snabbare till 100 km/tim men samtidigt upp till 15 procent bränsleeffektivare.

De nya toppmodellernas köregenskaperna är något utöver det som kan uttryckas i enkla siffror. Den automatiska dubbelkopplingslådan PDK är standard liksom Porsches fyrhjulsdrift PTM. Dessutom har Porsche introducerat sin ledande teknik i segmentet öppna supersportbilar i form av bakhjulsstyrning och aktiv aerodynamik. Bakhjulsstyrning förbättrar köregenskaperna både på tävlingsbanan och vid vardagskörning medan den aktiva aerodynamiken gör det möjligt för föraren att med en knapp fintrimma bilen för optimal bränsleeffektivitet eller för optimala köregenskaper.

Ännu påtagligare än tidigare skvallrar utseendet på de nya toppversionerna om deras prestanda. De karaktäristiska breddade bakskärmarna är 28 mm bredare i 911 Turbo än i Carrera 4-versionerna. Skärmens överdel har en nästan helt plan yta, en handsbredd, från C-stolpen till skärmkanten. Den imponerande effekten accentueras ännu mer med taket nedfällt.

En annan iögonfallande detalj är det exklusiva tygtaket med sin lättviktsram i magnesium. Den innovativa tekniken ger 911 Turbo Cabriolet ett nästan coupéliknande utseende med taket uppfällt. Bågformen, som dessutom ger aerodynamiska fördelar, kan inte åstadkommas med en konventionell konstruktion. Liksom hos föregångaren kan taket öppnas och fällas på cirka 13 sekunder i farter upp till 50 km/tim.

Inredningen är densamma som i 911 Turbo Coupé. Till S-modellen finns ett särskilt stort urval utföranden, till exempel exklusiv inredning i svart/Carrera röd och Sport Seat Plus-säten justerbara i 18 ledder och försett med minne. Dessutom är ryggstödsskalen klädda med skinn med dubbla sömmar. Olika delar är framställda i kolfiber. Liksom hos föregångaren är ljudanläggningen av fabrikat Bose del i standardutrustningen och för första gången kan man som tillval välja ett ljudsystem från Burmester .

Radarstyrd adaptiv farthållare är också tillval liksom backkamera och kamerabaserad skyltigenkänning.

Porsche 911 Turbo Cabriolet lanseras i december 2013.

Bränsleförbrukning:

911 Turbo och 911 Turbo S: stad: 13.2 liter/100 km; landsväg: 7.7 liter/100 km; blandad körning: 9.7 liter/100 km; CO2-utsläpp: 227 g/km.

911 Turbo Cabriolet och 911 Turbo S Cabriolet: stad: 13.4 liter/100 km; landsväg: 7.8 liter/100 km; blandad körning: 9.9 liter/100 km; CO2-utsläpp: 231 g/km.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2012 registrerades 522 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö, Stockholm och Umeå.