Panamera Diesel - över 120 mil utan att tanka

Porsches sportiga Gran Turismo, Panamera, erbjuds nu med dieselmotor vilket gör den till en verklig långdistanslöpare. Med en förbrukning av endast 6,3 liter per 100 km (167 g CO2 per km) enligt körcykeln NEDC räcker 80-literstanken till över 120 mils körning. Det gör den  fyrsitsiga lyxbilen till en ekonomisk GT-bil.

Den låga förbrukningen uppnås med de lågfriktionsdäck som är ett tillval. Med standarddäck blir förbrukningen 6,5 liter per 100 km eller 172 g koldioxid per km.

Den smidiga 3-liters V6-dieseln utvecklar 250 hk (184 kW) mellan 3 800 och 4 400 varv per minut. Maximala vridmomentet 550 Nm finns tillgängligt hela vägen mellan 1 750 och 2 750 v/min. Kraften överförs till bakaxeln, Panamera Diesel finns enbart med tvåhjulsdrift, via en effektiv 8-stegad Tiptronic S automatlåda. 0 - 100 km/tim nås efter 6,8 sekunder och toppfarten är 242 km/tim.

Motorn i Panamera Diesel är state of the art inom dieselteknologi. Den har Common Rail direktinsprutning med Piezo-insprutare och ett insprutningstryck av 2 000 bar. Turbon har elektroniskt variabel turbogeometri (VGT). Avgaserna hanteras av elektroniskt styrd avgasåtercirkulation, oxidationskatalysator och partikelfilter. Start/stop-funktion är standard och bidrar till den låga förbrukningen.

Panamera Diesel är en äkta Porsche Gran Turismo på vägen. Luftfjädring finns som tillval vilket ger möjlighet till en mycket stor variation av fjädringsegenskaperna, från mjukt bekväm till sportigt bestämd.

Redan från början var Panamera utformad för att vara fyrsitsig med fyra individuella säten. Trots sin låga och utsträckta profil, Panamera är 4,97 m lång och endast 1,42 m hög, ger den generösa utrymmen för de fyra åkande.

Panamera Diesel kommer att kosta 789 000 kr i Sverige.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2010 registrerades 477 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Malmö och Stockholm.