Porsche 911 bäst enligt J.D.Power

Porsche 911 är den mest tillförlitliga bilen av alla enligt det  amerikanska marknadsundersökningsföretaget J.D.Power.

Det framgår av den senaste studien VDS 2011 (Vehicle Dependability Study 2011) som analyserat bilar registrerade mellan september 2007 och februari 2008. Mer än 43 700 amerikanska bilägare deltog i undersökningen. I en omröstning valde de Porsche till den bästa tyska biltillverkaren.

Samtidigt fick Porsche högt betyg för sin produktionskvalitet. I studien fann man att - och refererade till den höga långsiktiga kvaliteten på de bilar som tillverkats där - att Porsches anläggning i Stuttgart-Zuffenhausen är världens bästa bilfabrik.

-De här resultaten är en bekräftelse på att vi fokuserar på högsta möjliga kvalitet genom hela tillverkningsprocessen. På Porsche är vi aldrig nöjda över vad vi uppnått. Vi har alltid strävat efter att bli bättre, säger Dr. Stefan Knirsch kvalitetsdirektör på Porsche.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2010 registrerades 477 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Malmö och Stockholm.