Porsche Cayman GT4 nytt riktmärke i klassen

Porsches nyaste modell med beteckningen GT är Cayman GT4. Det är första gången Porsche introducerar en GT-modell baserad på Cayman, med komponenter från 911 GT3. En varvtid på sju minuter och 40 sekunder runt nordslingan på Nürburgring gör den till det nya riktmärket i klassen. Cayman GT4 presenteras första gången på bilsalongen i Génève i början av mars.

Motor, chassi, bromsar och aerodynamik på Cayman GT4 är utformade för högsta prestanda men trots det har denna toppmodell samma smidiga och användarvänliga egenskaper som alla Cayman.

Den drivs av en 3,8-liters sexcylindrig boxermotor med 385 hk (283 kW) som ursprungligen kommer från 911 Carrera S. Växellådan är sexväxlad manuell. Cayman GT4 accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,4 sekunder och toppfarten är 295 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt NEDC är 10,3 liter per 100 km.

Karossen är sänkt med 30 mm och chassit med väl tilltagna bromsar består nästan uteslutande av delar från 911 GT3.

Första Porsche Cayman med downforce både fram och bak.

Till det yttre skiljer sig Cayman GT4 markant från vanliga Cayman. Tre stora luftintag framtill och en stor fast monterad vinge bak är delar av ett aerodynamiskt paket som skapar downforce (marktryck). Som tillval kan Cayman GT4 utrustas för ännu sportigare användning. Tillvalen inkluderar PCCP keramiska bromsar, skalstolar av kolfiber (CFRP), ett Sport Chrono-paket med den unika appen Track Precision och ett Club Sport-paket.

Inredningen är utformad så att föraren och passageraren kan uppleva ofiltrerad körglädje. De sitter i sportstolar klädda med en kombination av läder och alcantara med mycket gott sidostöd. Den kompakta sportratten i nya GT4 ger perfekt kontroll och direkt styrkänsla.

De tekniska delarna i den nya GT-modellen baseras på 911 GT3. Med motorn placerad mitt i bilen och med de bästa köregenskaperna i sin klass fortsätter den traditionen från 904 GTS, 911 GT1, Carrera GT och 918 Spyder.

Porsches GT-modeller förkroppsligar märkets sportiga kärnvärde, Intelligent Performance, genom kopplingen mellan användbarhet både i vardagen och på tävlingsbanan. Fyra av fem förare av Porsche med GT-emblem använder sina bilar också på bana.

Cayman GT4 gör sin världsdebut på bilsalongen i Génève, "Geneva International Motor Show" i början av mars. Den kan beställas redan nu och kommer till återförsäljarna i slutet av mars. Priset i Sverige kommer att fastställas inom kort.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2014 registrerades 819 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar: