Porsche får grönt ljus för serietillverkning av 918 Spyder

Stuttgart. Porsches styrelse beslöt på torsdagen att ge grönt ljus för att utveckla en serietillverkad Porsche 918 Spyder. Det är den överväldigande reaktionen från publik och kunder som fått styrelsen att ge uppdraget till Porsches ledning.

Protoypen till en högpresterande mittmotorsportbil med plug-in hybridteknik visades för första gången 2010 på bilsalongerna i Genève och Shanghai och skapade rubriker världen över.

Porsches vd Michael Macht förklarar:

-Tillverkning av en begränsad serie av Porsche 918 Spyder visar att vi är på rätt väg med Porsche Intelligent Performance, där vi kombinerar högsta prestanda med effektiva drivsystem. Vi kommer att utveckla 918 Spyder i Weissach oh sätta samman den i Zuffenhausen. Det är också ett viktigt åtagande mot Tyskland som bas för vår tillverkning.

Prototypen av 918 Spyder har en förbrukning av endast tre liter per 100 km och släpper bara ut 70 g CO2 per km. Samtidigt har den prestanda som en supersportbil.

Ytterligare produktinformation om 918 Spyder ges de kommande månaderna.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2009 tillverkades nära 80 000 Porsche varav 293 registrerades i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Malmö och Stockholm.