Porsche Group still going strong

Porsche Automobil Holding SE går fortsatt bra. Under de sex första månaderna av räkenskapsåret 2007/2008, 1 augusti 2007 till sista januari 2008, nådde gruppen en vinst före skatt på 1,658 miljarder Euro. Föregående års resultat blev 1,341 miljarder Euro. Det inkluderar Volkswagens proportionella resultat för fjärde kvartalet 2006 på 272 miljoner Euro och är justerat för engångseffekten av Volkswagens andel som resulterade i en uppskrivning på cirka 521 miljoner Euro.

Beräknat på samma förutsättningar ökade gruppens resultat efter skatt från 0,897 miljarder Euro föregående period till 1,295 miljarder under rapportperioden.

Resultatet före skatt växte i linje med omsättningsökningen och den ökade försäljningen. Omsättningen ökade med 14 procent till 3,49 miljarder Euro mot 3,07 miljarder förra perioden och försäljningen ökade till 46 736 fordon jämfört med 39 265 under samma period föregående år.

Ett utökat återförsäljarnät, särskilt på de nya marknaderna, men också det ökande intresset för Porsches modellprogram bidrog till framgångarna.

De nya toppmodellerna av den framgångsrika 911-serien, 911 Turbo Cabriolet och 911 GT2, som introducerades under rapportperioden, togs emot med stor entusiasm av kunderna. Och Cayenne-serien breddades framgångsrikt med den mycket sportiga Cayenne GTS som Porsche visade på Frankfurts internationella bilutställning hösten 2007.

Rapportperioden påverkades emellertid åter av särskilda faktorer, framförallt bidraget till resultatet genom hedging transactioner i samband med förvärvet av Volkswagen-aktierna. Det bidraget ökade från 791 miljoner Euro till 850 miljoner Euro. Med det 22,5 procentiga innehavet av Volkswagen-aktier steg Volkswagens del i Porsches resultat till 484 miljoner Euro jämfört med 275 miljoner Euro förra året.

Föregående års siffra har reviderats och ökats i proportion till Volkswagens resultat för fjärde kvartalet 2006 för att skapa jämförbarhet.