Porsche höjer ribban med nya Panamera Turbo S

Med sin nya toppmodell av Panamera höjer Porsche ribban för sportiga fyrdörrars lyxbilar. Nya Panamera Turbo S är en unik kombination av prestanda och effektivitet, sportiga köregenskaper och bekvämlighet.

Den 4,8 liter stora V8:an med biturbo utvecklar 550 hk, 50 hk mer än den redan mycket kraftfulla motorn i Panamera Turbo. Vridmomentet har ökat från 700 Nm till 750 Nm. I "Sport" och "Sport Plus"-läget i Sport Chrono Package Turbo, en del av standardutrustningen, eller vid kick down ger den åttacylindriga motorn hela 800 Nm med en så kallad overboost-funktion.

Med Launch Control spurtar Panamera Turbo S från 0 - 100 km på 3,8 sekunder och toppfarten är 306 km i timmen. Trots högre prestanda har inte bränsleförbrukningen ökat jämfört med Panamera Turbo - ännu ett exempel på "Porsche Intelligent Performance." Enligt körcykeln NEDC är förbrukningen 11,5 liter per 100 km. Med de 19-tums allvädersdäck optimerade för lågt rullmotstånd, som Michelin utvecklat för Panamera, sjunker förbrukningen till 11,3 liter per 100 km.

Den ökade prestandan jämfört med Panamera Turbo har åstadkommits främst genom förbättrade turboaggeragat med turbinhjul av titanium-aluminium och med modifierad motorstyrning. Titanium-aluminium gör turbinhjulen lättare vilket minskar tröghetsmomentet, något som i sin tur gör att motorn svarar snabbare på gaspådrag.

Panamera Turbo S har en ovanligt fullständig utrustningsnivå. De viktigaste kontrollsystemen för köregenskaperna är standard, till exempel Porsche Dynamic Chassis Control  (PDCC) som aktivt motverkar krängning. Systemet griper in när bilen tenderar att kränga i kurvor och gör kurvtagningen både smidigare och bekvämare. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ger variabel fördelning av kraften till bakhjulen kombinerad med elektroniskt kontrollerad differentialspärr bak för bättre grepp och smidigare köregenskaper.

Servostyrningen är fartberoende Servotronic. Sport Chrono Package Turbo som fintrimmar fjädring och motorstyrning för bättre prestanda när man trycker på knappen "Sport Plus" är också standard, liksom sportavgassystemet.

Den sportiga karaktären märks inte bara genom bättre prestanda utan också exteriört. 20-tums Turbo II-fälgar och ökad spårvidd bak, sidokjolar från Porsche Exclusive och den adaptiva fyrvägs-spoilern ger både sportiga prestanda och ett sportigt utseende. Tvåfärgad skinnklädsel är standard och kombinationen svart/krämfärgad finns endast till nya Panamera Turbo S. I höst tillkommer en exklusiv kombination Agate grå/krämfärgad.

De första leveranserna av Panamera Turbo S inleds i juni i år och priset är 1 718 000 kr.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2010 registrerades 477 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Malmö och Stockholm.