Porsche i Transsibiriska med Armin Schwarz som försteförare

Efter sin debut i förra årets Transsibiriska Rally tävlar den tidigare europamästaren i rally, Armin Schwarz, åter för Porsche i årets upplaga av rallyt. Hans kartläsare blir dubble Dakar-vinnaren Andy Schulz. Den andra av Porsche AG:s bilar i rallyt körs av Carles Celma som också deltog i förra årets tävling. Hans co-driver är Wolf-Hendrik Unger, med erfarenhet från maratonrallyn för Porsche på -80-talet. Förra året tog Porsche Cayenne S Transsyberia alla de tre första platserna i rallyt.

- Transsibiriska rallyt var något helt nytt för mig förra året, säger Armin Schwarz, och under de 14 dagarna från Ryssland till Mongoliet fick jag massor av erfarenhet. I ett sådant här rally har kartläsaren en avgörande roll. Så jag glad över att ha Andy Schulz, en av de mest erfarna och framgångsrika kartläsarna, vid min sida, säger Armin Schwarz optimistiskt.

- Jag har varit kartläsare åt många internationella förare genom åren men jag har aldrig haft nöjet att tävla tillsammans med Armin. Så jag ser fram emot att arbeta med honom och jag hoppas att jag kan bidra till vår framgång, säger Andy Schulz.

Carlos Celma framhåller också sin karläsares erfarenhet.

-Wolf-Hendrik har varit kartläsare åt Jackie Ickx i ökenrallyn i en Porsche 959. Dessutom är han en bra mekaniker och talar sex språk. Så när han säger åt vilket håll jag ska köra vet han vad han talar om.

Porsche deltar i Transsibiriska rallyt för andra året. Redan första året, 2007, visade Porsche Cayenne S Transsyberia sina fartresurser och sina goda terrängegenskaper på resan från Moskva till Mongoliets huvudstad Ulaanbaatar. Porsche Cayenne S Transsyberia tog alla de tre första platserna.

Inför årets tävling har Porsche vidareutvecklat sin specialserie på flera områden. De modifierade delarna erbjuds tävlingsteam världen över som ett kit. Ändringarna syftar framförallt till att ytterligare förbättra terrängegenskaperna.

Med terrängdäck, BFGoodrich i dimensionen 265/65 18, har markfrigången höjts med 30 mm. Däcksidorna är starkare för att minska risken punkteringar. Luftfjädringen har fintrimmats med utgångspunkt från förra årets erfarenheter. Speciella rallystötdämpare har gjort årets modell betydligt mjukare och bekvämare. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) med två aktiva krängningshämmare har anpassats för maratonrallyts speciella krav.

En annan front och bakdel ger större angrepssvinkel i terrängen och kraftigare hasplåtar skyddar motorn. En lägre utväxling lånad från Cayenne GTS ger kvickare acceleration.

Karossen och dörrarna är tätade upp till sidorutorna för att bilen ska kunna korsa vattendrag. Med motorns luftintag placerat ovanför motorhuven klarar Cayenne S Transsyberia cirka 78 cm djupt vatten.

Motorn är som tidigare en 4,8 liters bensindriven V8 med 385 hk vid 6 200 varv per minut. Maximalt vridmoment är 500 Nm vid 3 500 v/min. Den permanenta fyrhjulsdriften fördelar 62 procent av kraften till bakhjulen och 38 procent till framhjulen. Växellådan är manuellt sexväxlad. Toppfarten begränsas av däcken till 170 km/tim. 0 – 100 km/tim klaras av på 6,8 sekunder.

Armin Schwarz är född den 16 juli 1963, bor i Ehrwald i Österrike och är professionell rallyförare. Fritiden ägnar han bl a åt mountainbikes och historiska rallybilar.

Andy Schulz är född den tredje mars 1955 och bor i Dubai. Han är professionell kartläsare i rally och gillar skidåkning(!).

Carles Celma är född den 19 oktober 1970, bor i Barcelona och är vid sidan av rallyåkandet körinstruktör. Gillar cykling och endurosporter.

Wolf-Hendrik Unger är född den 20 november 1948, bor i Heilbronn i Tyskland, utbildad fordonsingenjör. På fritiden cyklar, dyker, fotograferar han samt åker skidor.