Porsche Macan GTS - renodlad sportbil och SUV

Som alla Porsche med beteckningen GTS är nya Macan GTS inspirerad av motorsport. Ett uppdaterat chassi, 20 hästkrafter fler än i Macan S och förstärkta bromsar skapar resurserna. Med 360 hk och 500 Nm placerar Macan GTS sig mellan Macan S och Macan Turbo.

Den tekniska grunden är den 3 liter stora V6 biturbomotorn från Macan S tillsammans med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) och Porsche Traction Management (PTM) med flexibel fördelning mellan fram- och bakaxel.

Macan GTS avverkar sprinten från 0 - 100 km/tim på 5,2 sekunder - och med tillvalet Sport Chrono-paketet på bara 5,0 sekunder. Toppfarten är 265 km/tim. Typiska kännetecken för GTS-modellerna fullbordar det sportiga intrycket.

Macan GTS kombinerar de mycket goda köregenskaperna som är typiska för Porsche med användarvänliga vardagsegenskaper. En sportigare inställning av PASM-chassit som sänkts 15 mm, tillsammans med 20-tumshjul i RS Spyder design med mattsvart lack är delar av GTS-utrustningen.

GTS sportstolar med mittpartiet i Alcantara, extra inredningsdetaljer i Alcantara och ett sportavgassystem ingår också i GTS-utförandet.

Det nya systemet Porsche Communication Management (PCM) finns för första gången i en SUV i Macan GTS. Tillsammans med tillvalet Connect Plus erbjuder multi touch-skärmen online navigation med trafikinformation i realtid och integration med smartphone via Apple CarPlay®.

Redan vid första ögonkastet känns Macan GTS igen tack vare sina svarta exteriöra detaljer - i högglans ovanför midjan och glänsande mattsvart på karossens nedre delar - och av en specialversion av Sport Design-paketet, med specifika GTS-färger, som också är standard. För första gången kan Macan GTS också erbjudas med tillvalet LED-strålkastare inklusive Porsche Dynamic Light System Plus. Det garanterar optimalt strålkastarljus under alla körförhållanden.

Tack vare sina speciella kvaliteter ger Macan GTS ännu mer körglädje. Med den här modellen understryker Porsche än en gång att Macan är sportbilen bland kompakta SUV-modeller.

Säljstart av Porsche Macan GTS i Sverige är den 28 oktober 2015 och planerad marknadsintroduktion blir i mars 2016. Det svenska priset är 740 000 kronor.

Macan GTS: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,8-11,4 l/100 km, landsväg 7,8-7,4 l/100 km, blandad körning 9,2-8,8 l/100 km; CO2-utsläpp 215-207 g/km.

Macan S: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,6-11,3 l/100 km, landsväg 7,6-7,3 l/100 km, blandad körning 9,0-8,7 l/100 km; CO2-utsläpp 212-204 g/km.

Macan Turbo: Bränsleförbrukning stadstrafik 11,8-11,5 l/100 km, landsväg 7,8-7,5 l/100 km, blandad körning 9,2-8,9 l/100 km; CO2 emissions: 216 – 208 g/km;

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2014 registrerades 819 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar: