Porsche mot all time high

När det fortfarande återstår fyra månader av året har Porsche redan överträffat förra årets rekordsiffror på den svenska bilmarknaden. Under 2013 slog Porsche försäljningsrekord i Sverige med 554 sålda bilar. Vid augusti månads utgång 2014 hade Porsche registrerat 569 nya bilar. Redan efter årets första åtta månader kan Porsche därmed fira all time high.

- Om trenden fortsätter når vi vårt ambitiösa försäljningsmål om 700 bilar för 2014, säger Raine Wermelin, märkeschef för Porsche Sverige .

Efter tre år på raken med nya rekordsiffror var en 25-procentig försäljningsökning för 2014 ett mycket högt mål. Men utvecklingen pekar nu mot att det är ett realistiskt mål. Efter ett starkt första kvartal tillkom i april en helt ny modellserie, Porsche Macan. Intresset för den nya sportiga SUV-modellen har varit mycket stort och den initiala tilldelningen för 2014 var snart slutsåld.

-Vi räknar med att Macan framöver kommer att bli Porsches enskilt största modell på den svenska marknaden, säger Raine Wermelin.

Men även de övriga modellerna har gått bra och bland andra Porsche Cayenne har sålts bättre än förväntat. I oktober kommer en uppdaterad Porsche Cayenne med bland annat en version med plug-in hybriddrift som kommer att göra modellserien ännu mer attraktiv.

Porsche Sverige har också tillsammans med sina återförsäljare satsat hårt på Panamera under året och resultatet är 55 procent fler sålda bilar från januari till och med augusti jämfört med samma tid förra året.

-Vi har jobbat aktivt med Porsche Panamera. Efter förra årets uppdatering är bilen ännu bättre. Känslan är att när försäljningen ökar blir ännu fler intresserade, säger Raine Wermelin.

Porsche 911 fortsätter att fascinera och tillkomsten av 911 Targa har gjort den mer aktuell än någonsin. GTS-versioner av Porsche Boxster och Porsche Cayman gör att intresset för mittmotormodellerna är fortsatt starkt.

Även internationellt ser 2014 ut att bli ett bra år för Porsche. Efter de första sex månaderna hade Porsche AG ökat leveranserna med åtta procent jämfört med året innan till 87 800 bilar.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2013 registrerades 554 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar:

- Om trenden fortsätter når vi vårt ambitiösa försäljningsmål om 700 bilar.
Raine Wermelin