Porsche överträffar förra rekordåret

Porsche sålde fler bilar 2012 än någonsin tidigare. Med 141 075 levererade bilar ökade Porsches försäljning med 18,7 procent jämfört med föregående års rekordresultat 118 868 sålda bilar.

-Vi ser tillbaka på det mest framgångsrika året i vår historia, sade Porsches chef Matthias Müller i samband med Detroits bilsalong.

-Det är alla våra medarbetares engagemang som varit avgörande för att vi nått det här resultatet. Vi är väl rustade för att framgångsrikt guida Porsche genom år 2013, sade Matthias Müller.

Under de senaste tre åren har Porsche ökat andelen levererade bilar med 83,9 procent.

-2012 var ett enastående år för Porsche, för varje modell och på varje marknad. Under 2013 fortsätter vår produktoffensiv med lanseringen av våra nya hybridmodeller, som 918 Spyder, men också vår nya SUV Macan, säger Porsches marknadschef Bernhard Maier.

Porsche visade tvåsiffrig tillväxt i alla försäljningsregioner 2012. Asien/Stillahavsregionen toppar listan med 50 376 leveranser (+23,6 procent jämfört med året innan), tätt följd av Europa där Porsche sålde 49 639 nya bilar, en ökning med 13,5 procent. För första gången levererade Porsche över 30 000 bilar i Kina på ett år, närmare bestämt 31 205 stycken.

Den enskilt största marknaden 2012 var USA. Sammanlagt köpte amerikanerna 35 043 Porsche, en ökning med 20,7 procent. Även på hemmamarknaden Tyskland är Porsches modeller mycket populära. Förra året såldes 17 487 exemplar av 911,Cayenne, Panamera, Boxster och Cayman, 16,9 procent fler än 2011.

Den sjunde generationen av 911 Carrera blev mycket eftertraktad 2012 och var den modell som ökade mest, + 31,4 procent, till totalt 25 475 exemplar. Även Boxster var mycket populär och såldes i 9 253 exemplar, en ökning med 29,1 procent jämfört med året dessförinnan.

Porsches mest efterfrågade modell världen över var Cayenne. Hela 74 763 bilar levererades till kund, en ökning med 24,8 procent. Med nära 19 000 sålda exemplar av Cayenne S, Cayenne GTS och Cayenne Turbo förblir Porsche den ledande tillverkaren av högprestandamodeller i SUV-klassen.

På Detroits bilsalong, som öppnar idag, är Porsches nyhet premiärvisningen av Cayenne Turbo S. Med en motoreffekt på 550 hk (405 kW) är det toppmodellen i Porsches SUV-program.

Porsche AG leveranser
Dec 2012 Dec 2011 Förändring % 2012 2011 Förändring
Världen 12 097  9 159 32,1 141 075 118 868 18,7
Europa   4 674  4 149 12,7   49 639   43 748 13,5
Tyskland   1 387  1 102 25,9   17 487   14 959 16,9
Amerika   3 479  2 061 68,8   41 060   34 350 19,5
USA   2 952  1 834 61,0   35 043   29 023  20,7
Asien/Stilla Havet   3 944  2 949 33,7   50 376   40 770 23,6
Kina   1 937  1 867   3,7   31 205   24 340 28,2

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2012 registrerades 522 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.