Porsches supersportbil 918 Spyder klar att testköras

Porsche 918 Spyder är på väg. De första prototyperna är färdiga och redo att testköras. Som planerat kommer 918 Spyder att börja tillverkas i slutet av september 2013 och de första kunderna får sina bilar före årets slut.

-Det vi gör med 918 Spyder är omdefiniera körglädje, effektivitet och prestanda, säger Wolfgang Hatz, ledamot i styrelsen för forskning och utveckling i Porsche AG.

Med prototyperna, kamouflerade så att de påminner om de historiska tävlingsmodellerna Porsche 917, börjar den sista finslipningen av 918 Spyder. I fokus står samspelet mellan de sofistikerade drivsystemen. Kombinationen av en förbränningsmotor och två separata elmotorer - en vid framaxeln och en som driver bakaxeln - ställer helt nya krav på utvecklingen av framdrivningsstrategier.

-De är därför kritiska komponenter i den här bilen, fylld med all vårt kunnande och all vår kapacitet för innovation, säger Wolfgang Hatz.

Drivningsstrategierna och utvecklingen av mjukvaran till dem är Porsches kärnkompetens. Båda har avgörande betydelse för den extrema körglädje som 918 Spyder kan erbjuda och gör det möjligt att kombinera minimal bränsleförbrukning med maximala prestanda. De första resultaten av testkörningarna visar att de högt ställda förväntningarna på 918 Spyder infriats.

Den här supersportbilen är konstruerad som en plug-in hybrid och kombinerar en högpresterande förbränningsmotor med det nyaste inom elmotortekniken. Det ger extraordinära prestanda, å ena sidan köregenskaper som en racerbil med mer än 770 hk, å andra sidan extremt låg bränsleförbrukning, i närheten av tre liter per 100 kilometer.

Dessutom bryter Porsche ny mark med spektakulära tekniska lösningar som att monoqoquen och motorupphängningen är helt tillverkad i kolfiberförstärkt plast (CFRP), att aerodynamiken är helt justerbar, att bakaxeln har adaptiv styrning och att avgassystemet mynnar uppåt, på ömse sidor om bakrutan.

Därmed ger 918 Spyder en glimt av vad "Porsche Intelligent Performance" förmår i framtiden.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.