Premiär för nya Porsche 911 GT3 – sportbil med tävlingsambitioner

Senaste generationen av Porsche 911 kompletteras nu med ytterligare en modell, nya GT3, som är både starkare, snabbare och mer förfinad än föregångaren. Den nya modellen premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars och försäljningen inleds i maj.

Nya GT3 är den sportigaste och snabbaste 911:an (förutom turboversionen). Vid utvecklingen har Porsche använt många av sina erfarenheter från motorsporten. Det förklarar att nya GT3 imponerar, inte bara på körning på vanlig väg, utan även på tävlingsbanan.

Nya GT3 erbjuder ännu högre standard framförallt inom två huvudområden, prestanda och köregenskaper. Den sexcylindriga boxermotorn utvecklar nu 435 hk (320 kW), 20 hk mer än föregångaren. Det har uppnåtts framförallt genom att motorn förstorats med 200 cc till 3,8 liter och genom bättre gasflöde. För första gången används VarioCam inte bara på insugssidan utan nu även till kamaxeln på avgassidan.

Tack vare det har motorn blivit betydligt vridstarkare vid medelhöga motorvarv, vilket framförallt märks vid vanlig vardagskörning. Det innebär också bättre prestanda, nya GT3 accelererar från stillastående till 100 km/tim på 4,1 sekunder och når 160 km/tim på 8,2 sekunder. Toppfarten är 312 km/tim.

Förutom motorn har köregenskaperna förbättrats. För första gången kommer GT3 med en särskilt sportig variant av PSM Porsche Stability Management, som gör det möjligt att koppla ur både Porsches Stability Control (SC) och Traction Control (TC) i olika steg. Och för att ge föraren full kontroll över sin bils köregenskaper kopplas systemen inte in automatiskt - oavsett körförhållandena - förrän han/hon trycker på knappen.

Nya GT3 har dessutom bättre väggrepp och stabilitet i höga farter. Förändringar av aerodynamiken har ökat bilens marktryck både fram och bak så att den kraft som pressar bilen mot marken är dubbelt så hög som på föregångaren.

Samtidigt ger det nya Aerodynamics Package GT3 ett helt nytt utseende som förstärks av de nya bi-xenonstrålkastarna, LED-ljusen bak och modifierade luftintag och utsläpp.

Den aktiva PASM-fjädringen har gjort det möjligt att göra fjädring och krängningshämmare styvare för ännu bättre och mer precisa vägegenskaper med fjädringen i Sportläge, medan den i Normalläge är anpassad för vardagstrafik.

Nya ännu lättare centrumbultade fälgar i tävlingsutförande tillsammans med extrema prestandadäck med lufttryckskontroll förstärker synintrycket av GT3 och bidrar till de förbättrade köregenskaperna.

Bromsskivorna har fått större diameter och är ännu bättre ventilerade för att inte mattas vid hårdkörning över längre perioder. Som tillval finns liksom tidigare en exklusiv version av de keramiska bromsar som utvecklats speciellt för den här modellen.

Från och med i höst kommer GT3 med ytterligare ett tillval som gör den ännu mer lämpad för tävlingskörning. Det är den nya och innovativa motorupphängningen PADM (Porsche Active Drivetrain Mount). Den här speciella motorupphängningen känner igen om bilen körs på ett sportigt, tävlingsinriktat sätt. Den annars så elastiska upphängningen styvas då upp för att bilen inte ska påverkas av massakrafter från motorn i snabba svängar på kurviga banor. Den fasta upphängningen är också en fördel vid acceleration från stillastående. I vanlig vardagstrafik behåller den dock sin mjuka inställning.

En annan finess på den nya modellen är möjligheten att välja till ett system som med ett knapptryck ökar markfrigången med 30 mm när man kör på guppiga gator eller i branta uppfarter, till exempel garageutfarter.

Nya GT3 kommer till Porsches återförsäljare från och med maj i år.