Premiär för nya Porsche Cayenne med hybriddrift

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG presenterar helt nya Porsche Cayenne på bilsalongen i Genève i början av mars. I fokus står Cayenne S Hybrid med sin tekniskt sofistikerade parallellhybrid med en bränsleförbrukning av bara 8,2 liter per 100 km vilket motsvarar 193 gram koldioxid per km. Cayenne S Hybrid har prestanda som en bil försedd med V8-motor men ekonomi som en betydligt bränslesnålare sexcylindrig bil.

Anförda av Cayenne S Hybrid är alla modeller i den nya generationen trendsättare när det gäller effektivitet och prestanda i sina respektive segment. Jämfört med de tidigare modellerna har förbrukningen sänkts med 23 procent eftersom nya Cayenne liksom alla Porsche har utvecklats enligt principen “Porsche Intelligent Performance”, mer kraft med mindre bränsle, effektivare och minskade CO2-utsläpp. Målen har nåtts tack vare bland annat introduktionen av en ny Tiptronic S automatlåda med åtta steg och Auto Start Stop. Andra nyheter är effektivare styrning av kylsystem för motor och transmission, variabel avstängning av motorn och intelligenta lättviktskonstruktioner. Tack vare den speciella kombinationen av material optimerade för låg vikt, och andra tekniska lösningar som till exempel Cayennes nya aktiva, lätta fyrhjulsdriftssystem, har vikten på Cayenne S kunnat minskas med 180 kg – trots produktförbättringar och högre krocksäkerhetsstandard. Det ger förutom lägre bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp också bättre prestanda och bättre köregenskaper. Den helt nya sportiga och eleganta designen har knutits ännu närmare Porsches övriga modeller. Cayennes sportbilsliknande karaktär framträder ur alla vinklar och Porsches typiska form- och designelement framträder ännu tydligare än tidigare. Med nästan 40 mm längre axelavstånd har nya Cayenne bättre och mer flexibla innerutrymmen. Totallängen har ökat med 48 mm. Men trots sina större yttermått är nya Cayenne betydligt kompaktare och mer dynamisk. Det mest framträdande i inredningen är centerkonsolen som fortsätter upp mot instrumentpanelen och ger interiören en cockpit-känsla. Baksätet kan justeras framåt/bakåt 160 mm och även ryggstöden kan ställas in i tre lägen. Försäljningen av nya Cayenne börjar den 8:e maj och alla versioner finns tillgängliga från start. Instegsmodellen är V6 Cayenne på 3,6 liter. Trots höjd effekt, 300 hk, har förbrukningen med Tiptronic S växellåda sänkts med 20 procent jämfört med föregångaren till 9,9 liter per 100 km. Cayenne Diesel med sin 240 hk starka 3 liters V6-motor har nu också 20 procent lägre förbrukning, från 9,3 till 7,4 liter per 100 km. . Även Cayenne S med sin vridmomentstarka 4,8 liters V8 har fått sänkt bränsleförbrukning. Med 10,5 liter per 100 km är den nu 23 procent lägre än för föregångaren trots att motoreffekten ökat från 385 hk till 400 hk. Detsamma gäller Cayenne Turbo, med sin 4,8 liters V8 med biturbo och 500 hk drar den nu 11,5 liter per 100 km vilket är 23 procent lägre än föregångarens 14,9 l/100 km. Med Cayenne S Hybrid medräknad har inte mindre än tre av de fem Cayenne-modellerna nu en förbrukning under 10 l/100 km och två av modellerna släpper ut mindre än 200 g/km CO2. Med 193 g/km är Cayenne S Hybrid inte bara den Cayenne-modell med de lägsta CO2-utsläppen utan den renaste av alla Porsches modeller. I Cayenne S Hybrid kombineras den överladdade 3-liters V6-motorn med elmotorn för maximal effektivitet. Beroende på omständigheterna kan Cayenne S Hybrid köras på antingen den ena motorn eller den andra eller på båda två tillsammans. Den 47 hk starka elmotorn är med sitt höga vridmement på låga varv ett perfekt komplement till den 333 hk starka kompressorladdade V6:an. Tillsammans utvecklar de 380 hk med ett maximalt vridmoment av 580 Nm vid endast 1000 varv per minut, vilket ger Cayenne S Hybrid samma prestanda som Cayenne S med sin V8-motor. De två motorerna är sammankopplade via en separatorkoppling som styrs av the Hybrid Manager. Det är den kopplingen som gör att man kan köra Cayenne S Hybrid antingen med enbart elmotor eller enbart förbränningsmotor eller med båda tillsammans. Med enbart eldrift kan Cayenne S Hybrid köras utan några avgasutsläpp och nästan helt ljudlöst i upp till 60 km/tim. Vid snabb acceleration kan elmotorn kopplas in och ge extra kraft. Intelligent styrning av separatorkopplingen gör övergången mellan olika drivsystem nästan helt omärkliga för föraren. Förbränningsmotorn kan också stängas av helt i farter upp till 156 km/tim och helt kopplas bort från drivlinan när effekten inte behövs. I det här läget, det så kallade ”sailing mode”, när man rullar fram utan motoreffekt, elimineras motorns inre friktion och motorbroms för att nå lägre rullmotstånd och lägre förbrukning.