Premiär för Porsche Boxster Spyder i New York

Porsche inleder årets åka öppet-säsong med världspremiären av nya Boxster Spyder på bilsalongen i New York. Den nya toppmodellen i Boxster-serien behåller sin karaktär från förra Spyder som redan fått kultstatus. Till exempel öppnas och stängs tygtaket för hand och bilen finns endast med manuell växellåda. The New York International Auto Show inleds under påskhelgen.

Som en äkta öppen roadster erbjuder Boxster Spyder traditionella sportbilsupplevelser men med moderna prestanda. Det innebär fast fjädring med 20 mm sänkt kaross, bromsar från 911 Carrera, mer direkt styrning och en 3,8-liters sexcylindrig motor med en effekt av 375 hk (276) kW. Förare och passagerare kan därför se fram emot en fantastisk körupplevelse i den lättaste och ändå mest kraftfulla av alla Boxster. Det tar bara 4,5 sekunder för Boxster Spyder att accelerera från 0 - 100 km/tim och toppfarten är 290 km/tim. Bränsleförbrukningen är enligt NEDC 9,9 liter per 100 km.

Porsche Boxster Spyder har några stilmässiga detaljer som ska erinra om Porsches legendariska sportmodeller och tävlingsbilar. Till exempel, som en tribut till 718 Spyder från 1960-talet, har nya Boxster Spyder två längsgående strömlinjeformade tunnlar från nacksskydden och bakåt över motorhuven.

Lättviktstaket med manuell öppning ger gott skydd i vardagen och påminner om äldre tiders roadsters medan suflettens fenor som sträcker sig bakåt ger bilen dess karaktäristiska silhuett. Fram- och bakparti kommer från Cayman GT4.

Inredningen i den nya toppmodellen skapar, ännu mer påtagligt än i andra versioner av Boxster, känslan av äkta körglädje. Föraren och passageraren sitter i lätta sportstolar med kraftiga sidostöd. Den nya ratten med en diameter på 360 mm hjälper föraren av mittmotorsportbilen att köra kvickt och exakt.

I linje med modellens renläriga utformning är varken radio eller luftkonditionering standard, allt för att spara vikt. Båda delarna kan dock väljas till utan kostnad. Dessutom kan kunden som tillval beställa hela det utbud av ljudutrustning som finns tillgängligt för Boxster. Porsche Communication Management (PCM) med alla sina specialfunktioner kan också väljas som tillvalsutrustning.

Nya Boxster Spyder kommer att lanseras på marknaden i juli men kan redan nu beställas hos återförsäljarna. Svenskt pris är ännu inte fastställt.

Porsche Boxster Spyder: bränsleförbrukning stadstrafik 14,2 l/100 km; landsväg 7,5 l/100 km; blandad körning 9,9 l/100 km; CO2-utsläpp 230 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2014 registrerades 819 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.