Rekordförsäljning för Porsche

Under det förkortade räkenskapsåret 1 augusti 2010 till 31 december 2010 ökade Porsche, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, sin försäljning med 56 procent jämfört med samma period året innan. Under de fem månaderna sålde Porsche 40 446 bilar.

-Den ökade försäljningen på alla marknader och av alla våra fyra modeller är ett imponerande bevis på att Porsche är på rätt väg och att våra bilar motsvarar kundernas smak. Porsches vinst ökar igen, säger Porsche-chefen Matthias Müller.

Finanschef Lutz Meschke slog an en optimistisk ton:

-Under det korta räkenskapsåret 2010 ökade vi enkelt vinsten på försäljningen med tvåsiffriga tal. Med tanke på vår stabila finansiella ställning och en bra orderingång världen över är vi säkra på att kunna behålla vår växande vinstutveckling under 2011, sade han.

Försäljningen av enskilda modeller avspeglar Porsches positiva utveckling under det förkortade räkenskapsåret. 20 770 sålda Cayenne är en fördubbling jämfört med försäljningen från augusti till och med december 2009. Ökningen beror främst på den stora efterfrågan på nya Cayenne som började säljas i maj 2010.

Panamera svarar också för en stor del av Porsches framgång med en försäljningsökning på 44 procent till 9 385 bilar.

Bland sportbilarna ökade försäljningen av 911 med 13 procent till 6 225 bilar. Även försäljningen av mittmotormodellerna Boxster och Cayman ökade, upp 19 procent, varav 2 048 var Boxster och 1 998 Cayman.

Porsche lyckades också växa på alla betydande marknader under perioden augusti till och med december. Största ökningen skedde i Europa med en tillväxt på 62 procent eller 13 893 sålda bilar. I Tyskland ökade Porsche försäljningen med 49 procent till 4 761 sålda bilar.

I Nordamerika ökade Porsche med 51 procent till 11 862 bilar, varav 11 161 bilar såldes i USA, en ökning med 53 procent jämfört med samma period föregående år.

I Asien och övriga världen ökade försäljningen med 52 procent till 13 464 bilar. Utvecklingen drevs främst av den starka tillväxten i Kina. I Kina såldes 6 830 bilar, 78 procent fler än mellan augusti och sista december 2009.

Under det förkortade räkenskapsåret 2010 tillverkade Porsche 41 949 bilar, en ökning med 18 procent jämfört med samma period året innan. De 22 343 Cayenne som lämnade monteringslinan i Leipzig innebar en ökning med 48 procent jämfört med föregående år.

8 189 exemplar av sportiga fyrsitsiga Panamera tillverkades under perioden. Vid anläggningen i Zuffenhausen minskade tillverkningen av 911 med två procent till 7 147 bilar. Produktionen av modellserien Boxster minskade med fyra procent till 4 243 bilar. 2 259 av dessa var Boxster och 1 984 var Cayman.

Från och med den första januari 2011 har Porsche AG anpassat sitt räkenskapsår till kalenderåret. Tidigare gick räkenskapsåret från första augusti till den sista juli följande år.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2010 registrerades 477 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Malmö och Stockholm.