Transsyberia - ny specialmodell av Porsche Cayenne

Efter framgångarna med Cayenne i Transsibiriska rallyt har Porsche beslutat att introducera en ny specialmodell, Cayenne S Transsyberia. Den nya specialmodellen kommer ut på marknaden i början av nästa år.

Transsibiriska rallyt går från Moskva till Mongoliets huvudstad Ulan Bator, en resa över mer eller mindre väglöst land på cirka 720 mil. Porsche Cayenne vann 2006 och i 2007 års rally visade Porsche åter sin konkurrenskraft genom att ta bli etta, tvåa och trea. Och nu, för bara några veckor sedan triumferade tävlingsmodellen av Porsche Cayenne S genom att lägga beslag på alla de sex första platserna.

Tävlingsframgångarna har motiverat Porsche att ta fram Porsche Cayenne S Transsyberia. Den nya modellen premiärvisas på Paris Motorshow i början av oktober. Liksom tävlingsbilen baseras gatversionen på Cayenne S med sin ekonomiska och effektiva direktinsprutade 4,8-liters V8 med. Den stora skillnaden är dock att Transsyberia får samma kraftkälla som Cayenne GTS med 405 hk (298 kW) vid 6 500 v/min och ett maximalt vridmoment på 500 Nm vid 3 500 v/min.

Slutväxeln lånas också från Cayenne GTS men har kortats med 15 procent till 4,1:1, vilket ger Cayenne S Transsyberia ännu bättre prestanda. Med den 6-växlade manuella lådan som är standard, går accelerationen från 0 – 100 km på bara 6,1 sekunder, en halv sekund snabbare än med Cayenne S.

Förändringarna av drivlinan märks ännu mer vid vanlig körning. Accelerationen från 80 – 120 km/tim på femte växeln går på snabba 6,6 sekunder, hela två sekunder snabbare än Cayenne S. Toppfarten är densamma som för Cayenne GTS, 235 km/tim. Som alternativ till den 6-växlade manuella växellådan finns naturligtvis den sexväxlade Tiptronic S automatlådan.

Den sportiga framtoningen förstärks av både ljud och utseende. Dubbla avgasrör på såväl vänster som höger sida skvallrar om kraft. Entusiasterna kan välja mellan fyra färgkombinationer som inspirerats av tävlingsbilarna, antingen rallyfärgerna svart/orange och silver metallic/orange, eller de något mer diskreta svart/grå metallic och grå metallic/silver metallic.

Alla färgkombinationer utom grå metallic/silver metallic har 18-tums lättmetallfälgar från Cayenne S II i kontrasterande färg. Även dekaltexten ”Porsche Cayenne S Transsyberia” som är ett kostnadsfritt tillval, har en kontrastfärg liksom ytterspeglarna och den övre delen av bakrutespoilern.

Extraljusen på taket som är så typiska för tävlingsbilen, är också ett kostnadsfritt tillval som monteras vid leveransen. Skälet är att i Tyskland är sådana takljus inte godkända för körning på vanliga vägar.

Porsche Cayenne S Transsyberia har som standard luftfjädring med PASM, Porsche Active Suspension Management, för elektronisk justering av stötdämpningen. Systemet justerar aktivt och kontinuerligt stötdämparnas funktion beroende på körförhållandena och förarens körstil. Luftfjädringen ger möjlighet till konstant markfrigång men gör det också möjligt för föraren att höja eller sänka fjädringen vid behov.

PTM, Porsche Traction Management, distribuerar aktivt kraften mellan fram- och bakhjul. I grundutförandet går 62 procent av kraften till bakhjulen och 38 till framhjulen. Fördelningen kan varieras beroende på körförhållandena och låsas till 100 procent vid behov.

Så snart föraren kopplar in lågväxeln, som är standard, växlar bilen över till offroad-inställning för ABS-bromsarna och den automatiska differentialbromsen och fjädringen ställs in för terrängkörning med högre markfrigång.

Tillvalet Offroad Technology Package förstärker de redan fantastiska terrängegenskaperna genom att erbjuda en föraraktiverad elektroniskt styrd differentialspärr på bakaxeln.

Transsyberia har dessutom extra skyddsplåtar under motor, bränsletank och bakaxel, liksom en extra krok för bogsering.

Interiören är både sportig och exklusiv med prydnadslister på instrumentpanel och dörrar i samma kontrasterande färg som valts till karossen. Ratten är klädd i alcantara och inspirerad av tävlingsbilarna har överdelen av ratten försetts med en markering i en av de kontrasterande färgerna.

Nya Porsche Cayenne S Transsyberia kommer till Sverige i början av 2009. Priserna är ännu inte fastställda.