Världspremiär för nya Porsche Cayman på Los Angeles bilsalong

Den nya, tredje generationen av Porsche Cayman är en helt nyutvecklad bil. Den är längre och lägre, lättare och snabbare, kraftfullare och mer effektiv än någonsin. Längre hjulbas, ökad spårvidd och större hjul ger den unika prestanda i sin klass. Nya Cayman får världspremiär på Los Angeles bilsalong 2012.

Nya Cayman har samma typ av innovativa lättviktskaross som Porsche 911 och Boxster. Det gör den upp till 30 kg lättare, beroende på modell och utrustning och den drar upp till 15 procent mindre bränsle än föregångaren - trots högre motoreffekt och förbättrade prestanda.

Den nya generationen av Porsches tvåsitsiga mittmotorsportbil lanseras i två versioner: Cayman och Cayman S. Grundmodellen har en 2,7 liters sexcylindrig boxermotor med 275 hk (202 kW). 0 - 100 km/tim går på cirka 5,4 sekunder beroende på utrustningsnivå och toppfarten är 266 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning, enligt NEDC, är mellan 7,7 liter per 100 km och 8,2 liter per 100 km beroende på val av växellåda.

3,4 litersmotorn i Cayman S ger 345 hk (239 kW). Från stillastående kan den nå 100 km/tim på 4,7 sekunder med rätt utrustning. Toppfarten är 283 km/tim och bränsleförbrukningen är från 8,0 liter per 100 km till 8,8 liter per 100 km beroende på val av transmission.

Båda versionerna har som standard sexväxlade manuella växellådor. Porsches sjuväxlade dubbelkopplingslåda (PDK finns som tillval. Den ger både snabbare acceleration och bättre bränsleekonomi.

Porsche erbjuder ett par nya tillval i den nya modellen, till exempel adaptiv farthållare (ACC) som anpassar hastighet och avstånd till framförvarande trafik, och ett speciellt framtaget ljudsystem från Burmester. Nyckellös dörröppning och start är ett annat tillval.

Nya proportioner, framträdande linjer

Nya Cayman har nya proportioner men är ändå en typisk Porsche. Förlängd hjulbas, kortare överhäng och 18 eller 19-tumsfälgar markerar den nya bilens förbättrade köregenskaper. Designen kännetecknas av precisa linjer och skarpa skulpturala veck. De förstärker bilens låga, utsträckta silhuett där vindrutan förskjutits framåt och taklinjen sträcker sig längre bak.

Särskilt lägger man märke till dörrarnas urtag som leder insugningsluften via bakskärmarnas luftintag direkt in till motorn.

Framifrån utmärker sig nya Cayman genom de stora luftintagen i stötfångarna. Lika framträdande är den stora låga bakluckan av aluminium och bakpartiet som sveper runt hörnen. En tunn bakre spoiler är fast monterad direkt på bakluckan och jämfört med Boxster är den högre och har en brantare vinkel.

Nya Cayman lanseras i mars 2013.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.