Världspremiärer för Porsche på Detroits bilsalong

Porsche 911 Targa 4 GTS och Cayenne Turbo S får världspremiär vid Detroits bilsalong, North American International Auto Show 2015. I 911 Targa 4 GTS kombineras för första gången den framgångsrika GTS-idén med det klassiska Targa-konceptet. Den starkare motorn med 430 hk (316 kW) och Sport Chrono-paketet som är standard ger ännu sportigare köregenskaper.

Andra specifika GTS-detaljer är till exempel svarta mattlackerade 20-tumsfälgar med centrumbult, Sport Design front, svarta luftintag och den svarta GTS-logotypen på dörrarna, baktill och på targabågen. Inuti ger svart Alcantara på ratten och på sätena samt detaljer i svart borstad aluminium en sportig touch.

Toppmodellen av senaste generationen Cayenne utmärks främst genom motorn där turboaggregaten integrerats i grenrören. Det ökar effekten till 570 hk (419 kW), 20 fler än i föregångaren. Det maximala vridmomentet som ökat med 50 Nm till 800 Nm ger överlägsna prestanda och de nya turboaggregaten ger ännu bättre respons från biturbo-motorn.

Båda nyheterna ger maximal körglädje och är perfekta exempel på den långsiktiga framgång Porsche haft på världens största marknad för sportbilar och SUV, USA. Ända sedan Typ 356 introducerades på -50-talet har Porsche med sina bilar tilltalat en vidsynt kundgrupp, kunder som verkligen värderar en unik blandning av sportiga egenskaper, prestanda och design. Därför har USA traditionellt varit den största marknaden för Porsche. 2014 levererades omkring en tredjedel av alla tillverkade Porsche till USA.

Nya 911 Targa 4 GTS

För att fira 50-årsjubiléet av 911 Targa erbjuder Porsche för första gången den populära modellen i det starkare GTS-utförandet. Porsche 911 Targa 4 GTS erbjuder säker körglädje med fyrhjulsdrift och targabåge som skydd vid vältning, men också nöjet att köra öppet med ett targatak som helt automatiskt fälls ned.

Trots betydande extrautrustning är vikt-effektförhållandet med 430 hk-motorn förbättrat från 3,9 kg till bara 3,6 kg per hästkraft jämfört med S-modellen. Det ger Targa 4 GTS en toppfart över 300 km/tim med PDK-växellåda och sprinten från 0 - 100 km/tim tar 4,3 sekunder. Trots att motorn utvecklar ytterligare 30 hk (22 kW) är förbrukningen vid blandad körning - som varierar mellan 9,2 till 10,0 l per 100 km beroende på val av transmission - exakt densamma som i 911 Targa S.

Den senaste Targa-modellen känns redan vid första ögonkastet igen som en GTS med fyrhjulsdrift eftersom den - jämfört med de tvåhjulsdrivna 911 Carrera-modellerna - är 22 mm bredare över de bakre hjulhusen och bakhjulen är 10 mm bredare.

Framtill har GTS-modellen ett luftintag för den extra mellersta kylaren och rökfärgde bi-xenon-strålkastare med Porsche Dynamic Light System (PDLS). Från sidan känns den igen på de svarta 20- tumsfälgarna från 911 Turbo S med centrumbult, Sport Design backspeglar och "GTS" skrivet på dörrarna.

"Targa"- logotypen på den silverfärgade targabågen är också svartlackerad och baktill finns svarta accenter på luftintagen, modellens logotyp och avgasrören.

Även interiören på 911 Targa 4 GTS har kännetecken från GTS. I mitten av instrumentpanelen finns stoppuret ur Sport Chrono-paketet. Sport Plus-sätena justerbara i fyra riktningar - med GTS logotypen på nackskyddet - ger både gott sidostöd och bekväm långfärdskomfort. Det dominerande materialet är svart Alcantara som bara väger hälften så mycket som skinn.

Targa har varit en etablerad del av 911-serien sedan den gjorde debut 1965. Omkring var åttonde 911 har varit en Targa. Marknadsandelen för den senaste generationen är 13 procent och andelen växer. Med 911 Targa 4 GTS utsträcker Porsche utbudet av den moderna klassikern med en toppmodell vars omfattande standardutrustning och pris gör den tilltalande.

Försäljningen av Porsche 911 Targa 4 GTS inleds i Sverige i mars 2015. Det svenska priset är ännu inte fastställt.

Nya Cayenne Turbo S

Vid Detroits bilsalong introducerar Porsche också toppmodellen av den sportiga SUV-modellen, nya Cayenne Turbo S. Dess omarbetade 4,8-liters V8 biturbomotor utvecklar nu 570 hk (419 kW) och ett vridmoment på 800 Nm (590 kW).

Ett chassi trimmat för maximala köregenskaper och en rad kontrollsystem Cayenne Turbo S till en verklig toppatlet. Den kan klara Nordslingan på Nürburgring på 7:59,74 minuter. Cayenne sätter nytt rekord för SUV-bilar här vilket bevisar att varje Porsche är en äkta sportbil - även i den här klassen.

Biturbo-motorns bättre respons beror framförallt på de integrerade turboaggregaten som nu sitter placerade direkt i grenrören. Den här nya metoden förbättrar också förbränningen och den nya motorn ger nu ytterligare 20 hästkrafter och 50 Nm högre vridmoment än den tidigare motorn. Cayenne Turbo S accelererar från 0 - 100 på 4,1 skunder - 0,4 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är nu 284 km/tim.

Cayenne Turbo S framhäver sin position som toppmodell tack vare sitt chassisystem. Porsche Composite Ceramic Brakes (PCCB) är standard och inkluderar 420 mm stora främre bromsskivor och för första gången tiokolvsok. De bakre bromsarna har 370 mm stora skivor och fyrkolvsok. Det aktiva antikrängningssystemet, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), minskar sidokrängning i kurvor. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) förbättrar köregenskaperna och stabiliteten genom att bromsa antingen vänster eller höger hjul - det förbättrar avsevärt styrningen in i kurvor och styrprecisionen. Det aktiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management (PTM) driver alltid bakhjulen men ger också helt variabel kraft till framhjulen. Fördelarna med samarbetet mellan de olika systemen är gott grepp och förnämliga och livliga köregenskaper i alla hastigheter.

21-tumsfälgar med distinkt 911 Turbo-design med lackerade kanter, LED-ljus inklusive Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), helläderinredning med Porsches logotyp på nackskydden är standard. Interiör i svart/kräm gör sin debut i Cayenne Turbo S.

Sportavgassystem är tillval tillsammans med en ljudförstärkare som låter V8-ljudet upplevas även inne i bilen.

Försäljningen av Porsche Cayenne Turbo S inleds i Sverige i april 2015. Svenskt pris är ännu inte fastställt.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2014 registrerades 819 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.