Posifon GPS Smartsole nominerad till prestigefullt högteknologiskt pris i USA

Report this content

Posifons nylanserade produkt GPS Smartsole är nominerad till det prestigefulla högteknologiska priset CTIA.
 – Konkurrensen är hård men jag ser att vi har goda möjligheter att vinna, säger Henrik Essunger, vd på Posifon.

Posifon AB, marknadsledande inom GPS-baserade mobila trygghetslarm, har sedan starten 2008 präglats av forskning och innovativ positioneringsteknik. Nu har deras produkt GPS Smartsole nominerats till det prestigefyllda priset CTIA i kategorin Wearables, Health, Fitness & Wellness. GPS Smartsole är ett GPS-larm som användaren bär med sig via en sula i skon. Andra nominerade företag är bland andra teknikjättarna Samsung, Microsoft och Google.

GPS Smartsole stod 2011 som utställningsobjekt på Tekniska museet i Stockholm, då i form av en sko. Idag har teknologin förbättras och GPS-enheten får plats i en sula.
– Det känns hedrande och jätteroligt att GPS Smartsole är nominerad till det här priset. Det är dessutom en produkt som kan användas såväl av unga i riskfyllda sammanhang som för att öka rörlighet och aktivitet för äldre användare och då öka tryggheten för dem och deras anhöriga. Att vi konkurrerar med varumärken som Samsung, Microsoft och Google känns såklart extra roligt, säger Henrik Essunger, vd på Posifon AB.

Varje år utser CTIA Awards högteknologiska produkter som de anser haft en positiv och direkt inverkan på samhället. Produkten bedöms sedan av en panel, bestående av industriexperter, journalister och analytiker, och utifrån det har GPS Smartsole handplockats som en av de fem finalisterna. Vinnaren kommer att presenteras den 10 september.

För ytterligare information:
Henrik Essunger, vd Posifon AB, tfn 070-308 09 54, e-post: henrik.essunger@posifon.se
Lars Sjögrell, pressansvarig, tfn 070-269 53 00, e-post: lars.sjogrell@perspective.se
www.posifon.se

Posifons vision är att alla, oavsett ålder, familjesituation, boende och förmåga ska känna sig trygga att självständigt ägna sig åt fritidsaktiviteter och delta i samhällslivet. Trygghet och självständighet ger en högre livskvalitet. Många människor har behov av ökad trygghet i olika situationer. Det kan till exempel bero på ängslan för ett hastigt försämrat hälsotillstånd, ett dåligt lokalsinne eller svårighet att förklara var man är. Detsamma gäller dem som ägnar sig åt riskfyllda aktiviteter; det kan vara en motionsrunda eller svampplockning för den ene, skidåkning eller ridning i naturen för den andre. Posifons trygghetstjänst gör att man enkelt och snabbt kan kommunicera med och lokalisera den som bär mobilen.

Taggar: