Philips and Possio i partnerskap för gemensam utveckling

Report this content

PHILIPS OCH POSSIO I PARTNERSKAP FÖR ATT UTVECKLA KOMBINERADE OEM- LÖSNINGAR FÖR BLUETOOTH OCH 802.11 Royal Philips Electronics har nyligen signerat ett licensavtal med Possio för gemensam utveckling och produktion av produkter för Bluetooth och 802.11. Avtalet syftar till att tillhandahålla teknologin för ett stort antal OEM-tillverkare. Lokala trådlösa nätverk (WLAN) ökar kraftigt i publika miljöer som kontor, flygplatser, köpcentrum, hotell, sjukhus och hem. Detta möjligör flera nya användningsområden och produkter där WLAN fungerar som stamnät. Till idag har trådlös koppling till Internet och hemmanätverk varit begränsad till användare utrustade med bärbara datorer, det vill säga klienter med hög strömförbrukning. Med Possio/Philips teknologi kan nu användare av strömsnåla apparater som till exempel handdatorer eller telefoner erbjudas koppling till trådlösa nätverk. "Detta är ett betydande genombrott för trådlösa användare. Possio och Philips, innovatörer av trådlösa applikationer och produkter, kan tillsammans ge fler tillgång till nya trådlösa nätverkslösningar", säger Johnny Capor, VD för Possio. "Detta är ett vinnande partnerskap för Possio och Philips. Genom att kombinera Bluetooth-teknologi från Philips med Possios lösningar för trådlösa bryggor ser vi detta partnerskap som en vinnande väg att förse marknaden med högteknologiska lösningar. Philips låga tillverkningskostnader och höga produktionskapacitet kombinerad med deras konsumentexpertis kommer att göra produkterna tillgängliga i ett brett fält av miljöer som sjukvård, företag, hem och hotspotmiljöer." "Philips är hängivna att tillgodose kundernas behov med flexibla och användarvänliga lösningar för 802.11x och Bluetooth. Vi ser Possios teknik, vilken kombinerar Bluetooths låga strömbehov och personliga nätverkskaraktär med 802.11b teknik för access till Internet, som ytterligare en produktlösning Philips kan tillhandahålla för OEM. Våra kunder kräver multipel nätverksanslutning mobilt", säger Engelbert van Pelt, vice VD för Connectivity på Philips Electronics. Detta avtal är utan tvekan ett tecken på att samexistens mellan WLAN och Bluetooth, de två dominerande trådlösa teknologierna för korta avstånd, är här för att stanna. Den grundläggande bryggfunktionaliteten är ett komplement till framtida nätverk som UMTS. Teknologin möjliggör sänkta anslutningskostnader för handburna datorer och andra klienter med låg strömförsöjning som vill dra nytta av hög bandbredd redan idag. För mer information, var vänlig kontakta: Jeremy Cohen +31 20 5977213 Corporate Communications Jeremy.cohen@philips.com Royal Philips Electronics www.philips.com Erik Lagersten +46 70 591 05 79 Communications Director info@possio.com Possio AB www.possio.com Om Possio: Possio tillhör spjutspetsen inom utveckling av WLAN, Bluetooth och OSGi. Possio kombinerar olika teknologier till unika produkter, mjukvaru- och tjänsteapplikationer. Bolaget grundades i början av 80-talet och är baserat i Sverige, med medarbetare från hela världen och försäljning i ett trettiotal länder. Possios förknippas med innovativ design, smarta lösningar och stor användarnytta. Possio satsar stort på produktutveckling och marknadsexpansion med tydlig målsättning att vara en ledande leverantör av produkter för dagens och morgondagens trådlösa digitala nätverk. Du kan ladda ner produktbilder och texter på www.possio.com/press. Om Philips: Holländska Royal Philips Electronics är Europas största och en av världens största elektroniktillverkare. Försäljningen 2001 uppgick till 28,8 miljarder dollar (32,3 miljarder Euro). Philips är världsledande inom färgtelevision, belysning, rakapparater, medicinsk bilddiagnostisering, patientövervakning och en-chips TV-produkter. Bolaget har 189.000 anställda i mer än 60 länder, aktiva inom områdena belysning, konsumentelektronik, vitvaror, komponenter, halvledare, och medicinska system. Philips är börsnoterat i New York (NYSE beteckning PHG), London, Frankfurt, Amsterdam och på andra börsmarknader. Nyheter från Philips finns tillgängliga på www.news.philips.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/06/20021106BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/06/20021106BIT00230/wkr0002.pdf