Postens nya frimärken 2003 Liv, lust och vilja fyller nästa års frimärken

Report this content

Postens nya frimärken 2003 Liv, lust och vilja fyller nästa års frimärken Med liv, lust och vilja kan man komma långt. Nästa års frimärken visar sportslig glädje i utgåvan Riksidrottsförbundet 100 år, romantik och drömmar i mytomspunna lusthus och trädgårdsfröjd vid höstens skördetid. Posten hyllar Heliga Birgitta som föddes för 700 år sedan och den nya Ostindiefararen som sjösätts på Sveriges nationaldag. - Med liv, lust och vilja kan vi uträtta och uppleva fantastiska saker. Det vill Posten visa på nästa års frimärken där glädje och övertygelse finns med i bilderna, säger Ingegerd Mattsson, chef Posten Frimärken. När vi väljer motiv tänker vi både på dem som skickar brev och dem som samlar frimärken. Vi tror att alla kan hitta frimärken som gör dem glada. Sveriges största folkrörelse Riksidrottsförbundet fyller 100 år 2003 och Posten firar landets idrottsutövare på teman som ledarskap, handikappidrott, modern idrott och Deaflympics. - Vi på Riksidrottsförbundet är glada över att få komma på frimärke i samband med att vi firar 100 år. Det är populärt bland de aktiva av våra tre miljoner medlemmar att skicka vykort då de deltar i tävlingar på annan ort, säger Lennart Karlberg, generalsekreterare Riksidrottsförbundet. Heliga Birgitta var en modig och viljestark medeltidskvinna med åsikter både om politik och religion. Nästa år står Vadstena i centrum när världen firar hennes födelse för 700 år sedan. Posten hedrar Heliga Birgitta med två frimärken, ett av dem en exklusiv jubileumsutgåva. Ett av fem lusthus på sommarens frimärken är Ebba Brahes på godset Bockhammar i Västmanland. Sägnerna förknippar paviljongen med ungdomsromansen mellan Ebba Brahe och Gustav II Adolf - men faktum är att kungen stupade vid Lützen 1632 innan den byggdes. Ostindiefararen Götheborg skeppade på 1700-talet exotiska varor som te, siden, kryddor och porslin från Kina till Sverige. Idag bygger man en replik av det förlista skeppet i Göteborg. Den nya Ostindiefararen sjösätts den 6 juni 2003 och seglar till Kanton i Kina hösten 2004. Mizunakål, pac choi, polkagrisrödbeta, sandsenap och mangold. Grönsakssorter från hela världen gör entré i våra svenska trädgårdar och modern teknik ger längre odlingssäsonger. Till hösten kommer frimärken för alla som upptäckt glädjen i att njuta av egen skörd. Världsarvet Södra Ölands odlingslandskap har gett motiv till en frimärksutgåva som bland annat visar väderkvarnar och radbyar på Alvaret. Under 2003 ger Posten ut frimärken på femton olika teman. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=22824 Vid frågor kontakta: Åsa Ivarsson, kommunikatör, tel 08-781 54 96, mobil 070-980 51 41, e-post asa.ivarsson@pf.posten.se Ingrid Eriksson, kommunikatör, tel 08-781 54 41, mobil 070-980 06 96, e-post ingrid.eriksson@pf.posten.se För fyllig information om samtliga utgåvor 2003 samt pressbilder, se pressrummet på www.posten.se. Se även filmsekvenser om utgåvorna på Postens hemsida. Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3000 serviceställen ger vi daglig service till 4,1 miljoner hushåll och 500.000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med cirka 40.000 medarbetare och en omsättning på närmare 24.5 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/29/20021128BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/29/20021128BIT00800/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/29/20021128BIT00800/bild.html Pictures