Sommar, jul och påsk slipper du slicka på frimärkena

Report this content

Sommar, jul och påsk slipper du slicka på frimärkena I sommar slipper svenska folket för första gången slicka på frimärkena till sina semesterhälsningar. Frimärkets framsida visar solvarma klippor, måsar och fiskebodar, baksidan är självhäftande. De självhäftande frimärkena blev mycket uppskattade, då de först lanserades inför hösten 2000. - En del i Postens strävan går ut på att förenkla våra tjänster. Då var turen kommen till våra frimärken, säger Lennart Grabe, vd och koncernchef, Posten. Efter det starka gensvar de mötte beslöt vi att erbjuda självhäftande frimärken till årets alla stora kortskickarperioder - sommarsemester, jul och påsk. Förra året kom självhäftande påsk- och julfrimärken. I maj i år var det dags att göra sommarfrimärkena självhäftande. - Trots sin popularitet får de självhäftande frimärkena ändå ses som ett komplement till frimärken med vanlig gummering, säger Lennart Grabe. De kan till exempel än så länge bara ges ut i häfte, inte i rulle, som i vissa fall fungerar bättre för kunderna. Plånboksvänligt häfte De nu aktuella sommarfrimärkena, Sommar i Bohuslän, är utformade som ett block med tio frimärken. Stansningar gör det lätt att vika ihop blocket till ett litet häfte som ryms även i den minsta plånbok. De fyra motiven är akvareller av konstnären Göran Dalhov från sommarparadiset Bohuslän. Utöver de självhäftande sommarfrimärkena i häften finns också ett sommarfrimärke i rulle med vanlig gummering. Vid frågor, kontakta: Hans Nyman, Posten Frimärken, tel 08-781 54 62, e-post hans.nyman@pf.posten.se Högupplöst bild fri för publicering finns i Pressrummet på www.posten.se Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=20339 Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3000 serviceställen ger vi daglig service till 4,1 miljoner hushåll och 500.000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med cirka 45.000 medarbetare och en omsättning på närmare 22 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se. BAKGRUND SJÄLVHÄFTANDE FRIMÄRKEN Uppskattat av kunderna Mottagandet blev mycket positivt för de första svenska självhäftande frimärkena, utgåvan Tecken i skyn. I en marknadsundersökning några månader efter introduktionen uttryckte kunderna sin stora uppskattning. Det går snabbare att frankera, de sitter bättre, det är lättare att få frimärkena att fastna, mer hygieniskt, skönt att slippa slicka, bra när man skickar många brev, var några av kommentarerna. Också frimärkssamlarna accepterade de självhäftande frimärkena. De har ett vattenlösligt skikt som gör att de kan blötas loss på vanligt sätt från kuvertet och samlas. Världsnyhet från Posten När självhäftande frimärken introducerades i Sverige, hade sådana funnits ett antal år bland annat i USA, Holland, Finland och Norge. Vanligtvis är självhäftande frimärken tryckta i enbart offset. I augusti förra året bjöd Posten på en världsnyhet - självhäftande frimärken tryckta i en kombination av ståltryck och offset. Motiven var naturkonstnären Wilhelms von Wrights vackra fiskplanscher. - Vi valde ståltryck för att kunna göra rättvisa åt de detaljrika originalen, säger Sicco Scheen, produktionschef på Posten Frimärken, där frimärkena trycks. Ståltrycket bygger på att en gravör graverar in motivet för hand i en stålplatta. Bilden får därmed djup och tydlighet. I det här fallet är det gravören Lars Sjööblom som tolkat von Wrights motiv. Frimärkena blev en succé både hos samlare och brevskrivare. De är tidlösa och ståltrycket har gett dem en konstnärlig touch. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020711BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020711BIT00620/wkr0002.pdf