Svenska frimärken i världsklass

Report this content

Svenska frimärken i världsklass Postens frimärkstryckeri har blivit dubbelt belönat för sina frimärken i hård konkurrens med världens frimärkstryckerier. Posten Frimärken tog nyligen hem två priser, dels priset för bästa frimärke alla kategorier, dels bästa ståltryckta frimärke. Utmärkelserna delades ut vid konferensen GPSPC i Seoul. - Det känns väldigt hedersamt och jag är extra glad över att det är fackmän som visat sin uppskattning av våra frimärken, säger Posten Frimärkens produktionschef Sicco Scheen, som deltog i konferensen. Svenska konungars berömliga bedrifter, utgivet år 2000, utsågs till bästa kombinationstryckta frimärke och fick i finalen Award of Excellence som bästa frimärke alla kategorier. Det svenska frimärket med nobelpristagaren i litteratur, Wislawa Szymborska, i utgåvan Nobel 2000 utsågs till bästa ståltryckta frimärke. Båda vinnarmärkena är graverade av Czeslaw Slania, gravör åt Posten sedan över 40 år. GPSPC (Government Postage Stamp Printers' Conference) är en internationell konferens för frimärkstryckerier. Här ingår en tävling där deltagarna röstar fram bästa frimärke i sex trycktekniska klasser. I år deltog 14 frimärkstryckerier i tävlingen. - Ett svenskt frimärke är resultatet av ett samarbete i många led från idé, design och gravyr till färdigt tryck, säger Sicco Scheen. I Sverige har vi förmånen att ha hela kedjan samlad inom Posten. Ståltrycket bygger på att en gravör för hand graverar motivet i frimärksstorlek spegelvänt i en stålplatta. Bilden präglas sedan för hand in i en tryckcylinder. Vid kombinationstryck är bakgrunden tryckt i offset. GPSPC hålls vartannat år. Vid förra konferensen i Rom gick också två belöningar till svenska frimärken. Högupplösta bilder fria för publicering finns i Pressrummet på www.posten.se Bildtexter: The Award of Excellence i Seoul gick till Czeslaw Slanias redan flerfaldigt belönade 1000:e frimärke, som visar en takmålning på Drottningholms slott. Detta svenska frimärke med ett utsökt porträtt av den polska poeten Wislawa Szymborska från utgåvan Nobel 2000 blev en av vinnarna i Seoul. Vid frågor kontakta: Åsa Ivarsson, kommunikatör, tel 08-781 54 96, mobil 070-980 51 41, e-post asa.ivarsson@pf.posten.se Ingrid Eriksson, kommunikatör, tel 08-781 54 41, mobil 070-980 06 96, e-post ingrid.eriksson@pf.posten.se Önskar du materialet digitalt, kontakta någon av ovanstående. Vill du komma på besök och se hur frimärkena tillverkas, kontakta någon av ovanstående. Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3000 serviceställen ger vi daglig service till 4,1 miljoner hushåll och 500.000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med cirka 45.000 medarbetare och en omsättning på närmare 22 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=20770 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00950/wkr0002.pdf