Kommunerna satsar på ePostboxen

Report this content

Kommunerna satsar på ePostboxen Flera av landets kommuner väljer att satsa på Postens elektroniska infrastruktur - ePostboxen. Kommuninvånarna kommer att kunna välja om posten från kommunen ska komma till ePostboxen eller den vanliga brevlådan. - När kommuninvånarna själva kan välja om de vill ha dagisräkningen och kommun-informationen elektroniskt eller fysiskt kan kommunerna höja servicenivån. På sikt kommer kommunerna även att sänka sina distributionskostnader, säger Margareta Chowra, produktchef för ePostboxen, Posten. Fram till idag är det klart att bland annat följande kommuner kommer att ge medborgarna möjlighet att ta emot post i ePostboxen: Arvidsjaur, Bollnäs, Eksjö, Gislaved, Gällivare, Habo, Hudiksvall, Hultsfred, Högsby, Kramfors, Ljusdal, Norrköping, Nässjö, Ovanåker, Pajala, Sollefteå, Tranås, Uppsala, Vaggeryd, Vilhelmina, Vindeln och Östersund. - Det är spännande att så många kommuner tagit steget och vill utveckla kommunikationen med sina medborgare. En fördel med ePostboxen är att man kan läsa sin post från en dator varsomhelst i världen. Det blir även betydligt enklare att hålla ordning på allt från lönebesked och räkningar till kommunal information, säger Margareta Chowra. ePostboxen som lanserades vid årsskiftet fungerar som en vanlig brevlåda för vanlig post. Skillnaden är att posten distribueras elektroniskt. Att ansluta sig till ePostboxen är gratis för privatpersoner och precis som för ett fysiskt brev är det avsändaren som står för kostnaden. Som användare kan man själv välja att få en del information från sin kommun eller olika företag i ePostboxen och annan information på hallmattan. Vid frågor kontakta: Postens presstjänst, press@posten.se, tel: 08- 23 10 10 Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3000 serviceställen ger vi daglig service till 4,1 miljoner hushåll och 500.000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med cirka 40.000 medarbetare och en omsättning på närmare 24,5 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/20/20020819BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/20/20020819BIT00830/wkr0002.pdf