• Posti Group/

Den andra omgången i Itellas samarbetsförhandlingar har avslutats − antalet personer som ska sägas upp är betydligt lägre mindre än förutspått

Den andra omgången av de samarbetsförhandlingar som ingår i Itellas sparprogram på 100 miljoner euro har avslutats. Vid slutet av förhandlingarna preciserades behovet av nedskärningar till 253 årsverken.

Även vid dessa förhandlingar kunde parterna hitta lösningar som bidrog till att antalet personer som ska sägas upp är betydligt mindre än förutspått. Vid inledningen av förhandlingarna bedömde man att behovet av nedskärningar skulle vara 430 årsverken.

Samarbetsförhandlingarna berör den administrativa personalen som arbetar bl.a. inom stabsfunktioner och planering, försäljning och marknadsföring, informationsförvaltning och personalförvaltning, samt i vissa delar i Itella Information och Logia Software.

Tidigare i oktober avslutades den första omgången av de samarbetsförhandlingar som ingår i Itella. Efter den första omgången var behovet av nedskärningar 245 årsverken, vilket också var mycket mindre än förutspått.

Totalt har Itella ungefär 22 000 anställda i Finland. Samarbetsförhandlingarna gällde nu varken postutdelningen eller -sorteringen. Nedskärningarna gäller främst huvudstadsregionen.

Ytterligare information:
Itella MediaDesk, tfn 020 452 3366 (må-fri 8.30–16.30).

Fotografier och logotyper:
www.itella.fi/media

Itellakoncernen erbjuder lösningar för hantering av data- och produktflöden. Itella har verksamhet inom meddelandeförmedling, informationslogistik och logistik i Europa och Ryssland. År 2010 uppgick omsättningen till 1 842 miljoner och antalet anställda var 29 000. Koncernen betjänar företagskunder under namnet Itella och konsumenter i Finland under namnet Posten. www.itella.fi/koncernen.