Heikki Malinen har utnämnts till koncernchef för Itella från och med 11.12.2012

EM, MBA Heikki Malinen (50) har utnämnts till ny koncernchef för Itella från och med 11.12.2012. Jukka Alho, som har lett koncernen sedan år 2000, går då i pension enligt avtal. Heikki Malinen övergår i Itellas tjänst 1.11.2012.

Malinen var verkställande direktör för Pöyry Oyj från år 2008 till och med juni 2012. Dessförinnan var han strategidirektör och medlem i ledningsgruppen på UPM-Kymmene Oyj. Åren 1997–2005 arbetade Malinen i USA för UPM-Kymmene, Pöyry och McKinsey & Company.

- Heikki Malinens långa erfarenhet av krävande ledningsuppgifter är en utmärkt grund för att leda Itella nu när bolaget behöver anpassa sig till de minskande brevpostvolymerna samtidigt som den ökande digitala kommunikationen samt volymtillväxten inom distanshandel och logistik skapar nya möjligheter för bolaget. Malinens erfarenhet av ledningsuppgifter i internationella storbolag stöder Itellas framgångar i både bolagets egen internationalisering och anpassningen till den hårdnande internationella konkurrensen, säger Arto Hiltunen, styrelseordförande på Itella.

- Itella är det ledande företaget i Finland inom meddelandeförmedling, logistik och informationslogistik och har en viktig roll i produktionen av grundtjänster i landet. Digitaliseringen, e-handeln och globaliseringen skapar intressanta tillväxtmöjligheter för Itella i Finland och utomlands, men utgör samtidigt utmaningar. Jag ser fram emot att få lära känna bolagets personal, kunder och intressegrupper och att leda bolaget mot nästa utvecklingsskede, säger Heikki Malinen.

Mer information

Itellas styrelseordförande Arto Hiltunen, kontakt via Itella MediaDesk: tfn 020 452 3366

Bilder

Du kan ladda ned en tryckbar bild på Heikki Malinen på http://digilibrary.itella.com/?cart=796-mbfebgggdg&l=FI

Itellakoncernen erbjuder lösningar för hantering av informations- och varuflöden. Itella har verksamhet inom meddelandeförmedling, logistik och ekonomiförvaltning i Europa och Ryssland. År 2011 uppgick omsättningen till 1 900 miljoner euro. Antalet anställda är cirka 27 500 personer. Koncernen betjänar sina företagskunder under namnet Itella och konsumenterna i Finland under namnet Posten. Mer information på www.itella.fi/group/svenska/.