Itella anställer drygt 3 000 säsongsbiträden inför julen

​Även detta år kommer Itellakoncernen att sysselsätta drygt 3 000 säsongsbiträden runt om i Finland inför julen. Merparten av anställningarna koncentreras till postsorteringen, postutdelningen och transportuppgifterna. Julen är den mest hektiska tiden på Itella; före julen hanteras bland annat cirka 50 miljoner julkort.

Säsongsbiträdena börjar i regel arbeta inom både sorteringen och utdelningen i mitten av december. Julrusningen är som störst de två sista veckorna före jul då de sista postningsdatumen för julhälsningar infaller och postvolymerna är som störst.

Rekryteringen av säsongsbiträden är till största delen redan förbi, men vissa ströplatser kan fortfarande vara lediga. Alla öppna tjänster på Itella finns på webbplatsen www.itella.fi, och via denna kan även ansökningar lämnas in.

- Åldersgränsen för säsongsbiträden är normalt 18 år på grund av arbetstiderna och de ansvarsfulla arbetsuppgifterna. Som säsongsbiträden arbetar många unga vuxna, studerande som har sökt säsongsarbete hos Itella flera gånger. Även detta år har vi fått in fler jobbansökningar än antalet lediga platser, säger personalchef Pirjo Yltävä.

Ytterligare pressinformation:

• personalchef Pirjo Yltävä, tfn 020 451 5439, Itella.fi - Lediga arbetsplatser
  • Itellas MediaDesk ger medierna service på nummer 020 452 3366 vardagar kl. 8.30-16.30.
  • Bilder på Itellas brevlådor: www.itella.fi/medier > Bildtjänst och logotyper (Image Gallery / Itella Mail Communications)

Itellakoncernen erbjuder lösningar för hantering av data- och produktflöden. Itella har verksamhet inom meddelandeförmedling, informationslogistik och logistik i Nord- och Centraleuropa och Ryssland. Omsättningen uppgick till 1 820 miljoner euro 2009. Antalet anställda är cirka 28 000. Koncernen betjänar företagskunder under namnet Itella och konsumenter i Finland under namnet Posten. Ytterligare information om koncernen finns på adressen www.itella.fi/group.