Itellas bokslutskommuniké 2009: Koncernen stärkte verksamhetsförutsättningarna för framtiden

År 2009 • Itellakoncernens omsättning var 1 819,7 (1 952,9) miljoner euro. Omsättningen minskade med 6,8 procent och den jämförbara omsättningen exklusive företagsförvärv och avyttringar året innan minskade med 11,4 procent. Andelen för den internationella verksamheten utgjorde 30 procent. • Rörelsevinsten inklusive poster av engångskaraktär utgjorde 46,7 (69,0) miljoner euro, dvs. 2,6 (3,5) procent av omsättningen. Rörelsevinsten exklusive poster av engångskaraktär utgjorde 86,3 (95,1) miljoner euro, dvs. 4,7 % (4,9) procent av omsättningen. • Den viktigaste posten av engångskaraktär var kostnaden för omstrukturering av personalstyrkan på 29,0 miljoner euro. På goodwill för Itella Logistics affärsverksamhet i Ryssland upptogs en nedskrivning på 10,6 miljoner euro. • Lönsamheten för Itella Mail Communication sjönk. Adresserade brevförsändelser minskade med 7 procent. Affärsgruppen införde ny sorteringsteknologi och lanserade de koldioxidneutrala Itella Green-utdelningstjänsterna på marknaden. • Lönsamheten för Itella Information förbättrades och affärsverksamheten expanderade i Centraleuropa och i Ryssland. • Itella Logistics rörelseresultat försvagades av att volymerna minskade betydligt i enlighet med branschens allmänna konjunkturutveckling. • De totala investeringarna utgjorde 144,9 miljoner euro, och de gällde i huvudsak postverksamheten i Finland. År 2009 var det sista året för betydande investeringar i Itella Mail Communications utvecklingsprogram. • Styrelsen föreslår att utdelning inte betalas. • Itella publicerar en rapport över Corporate Governance i anslutning till bokslutet. Oktober–december 2009 • Omsättningen var 491,0 (561,4) miljoner euro. • Rörelsevinsten före poster av engångskaraktär utgjorde 39,4 (27,0) miljoner euro, dvs. 8,0 (4,8) procent av omsättningen. Koncernens rörelsevinst inklusive poster av engångskaraktär utgjorde 24,6 (0,9) miljoner euro, dvs. 5,0 (0,2) procent av omsättningen. Resultatet före skatter var 22,2 (–26,8) miljoner euro. • Itella Abp emitterade ett finländskt masskuldebrevslån på 150 miljoner euro, som listades den 17 december 2009 på Helsingfors Börs, som drivs av NASDAQ OMX Helsinki Oy. Itellakoncernens nyckeltal 2009 2008 2007 Omsättning, mn euro 1 819,7 1 952,9 1 710,6 Rörelsevinst, mn euro 46,7 69,0 101,8 Rörelsemarginal 2,6 3,5 6,0 Rörelsevinst, mn euro *) 86,3 95,1 101,8 Rörelsemarginal *) 4,7 4,9 6,0 Resultat före skatter, mn euro 19,6 46,6 109,5 Avkastning på eget kapital, % -0,7 2,6 11,1 Avkastning på sysselsatt kapital, % 5,8 12,4 15,6 Soliditet, % 48,5 51,1 65,9 Gearing, % 19,7 14,8 -36,4 Personal i medeltal 30 217 28 163 25 623 Investeringar, mn euro 144,9 351,5 94,2 Utdelning, mn euro - 10,0 39,0 *) Exklusive poster av engångskaraktär Koncernchef Jukka Alho: ”År 2009 gjorde Itella starka satsningar på konkurrenskraft i framtiden och anpassade sin verksamhet efter förändringarna i efterfrågan. Trots det svåra marknadsläget var bolagets lönsamhet exklusive poster av engångskaraktär på nästan samma nivå som året innan. Rörelseresultatet för helåret belastades av betydande engångskostnader i anslutning till personalen. Under årets sista kvartal började effektiviseringsprogrammet visa effekt och den operativa lönsamheten förbättrades jämfört med motsvarande period året innan. På det hela taget är Itella ett företag med frisk ekonomi även efter denna konjunktursvacka. En särskilt viktig faktor är det stabila kassaflödet, som vi lyckats behålla trots den ekonomiska lågkonjunkturen. Itella Informations affärsverksamhet utvecklades särskilt väl; lönsamheten förbättrades klart från året innan. Omsättningen för Itella Mail Communication sjönk med 2,1 procent. Även om övergången till elektronisk fakturering och annan s.k. transaktionskommunikation nu har kommit i gång på allvar, hade utvecklingen en rentav överraskande liten inverkan på Itellas brevutdelningar. Det kan konstateras eftersom utdelningsvolymen minskade rätt måttligt trots lågkonjunkturen. Itella Logistics affärsverksamhet är direkt beroende av industrins export- och importhandel och av konsumtionsvaruhandeln. Affärsgruppens volymminskningar varierade mellan 10 och 30 procent beroende på affärsområde. Enligt kundnöjdhetsenkäten är konsumenterna nöjdare med Posten än någonsin tidigare. 83 procent av finländare ger Posten betyget ”bra” eller ”mycket bra”. Vi arbetar hårt för att Itella ska vara redo när den nya lagen om posttjänster träder i kraft i början av år 2011. Vi har sedan flera år gjort investeringar i syfte att förnya maskinparken inom posthanteringen och effektivisera verksamheten. NetPosti – vårt svar på eTjänster för konsumenterna – har redan fått en etablerad position. NetPosti blir unik även i internationell jämförelse, när den kompletteras med möjligheten att ta emot e-fakturor. Detta är möjligt tack vare Itella IPS Oy (Itella Payment Services). Bolaget grundades år 2009, och det fick sin koncession av Finansinspektionen och all behövlig produktionsteknik färdig på rekordtid. Kunderna – såväl företagen som konsumenterna – kan i fortsättningen centralisera sina elektroniska transaktioner ännu flexiblare än tidigare.” BILAGOR Itellas bokslutskommuniké i sin helhet Rapport över Corporate Governance FINANSIELL INFORMATION ÅR 2010 Årsredovisningen för år 2009 utkommer vecka 11 (finska) och 12 (svenska, engelska) Delårsrapport januari–mars fre. 30.4 Delårsrapport april–juni ons. 28.7 Delårsrapport juli–september ons. 27.10 YTTERLIGARE INFORMATION Koncernchef Jukka Alho, tfn 020 451 5600, jukka.alho@itella.com Ekonomi- och finansieringsdirektör Tuija Soanjärvi, tfn 020 45 20907, tuija.soanjarvi@itella.com www.itella.fi/group/svenska/ekonomin FOTON OCH LOGOTYPER http://www.itella.fi/group/svenska/media/index.html Itellakoncernen erbjuder lösningar för hantering av data- och produktflöden. Itella har verksamhet inom meddelandeförmedling, informationslogistik och logistik i Nord- och Centraleuropa och Ryssland. Antalet anställda är cirka 30 000. Omsättningen uppgick till 1 820 miljoner euro 2009. Koncernen betjänar företagskunder under namnet Itella och konsumenter i Finland under namnet Posten. Mer information på adressen www.itella.fi/group.