Positiva erfarenheter i Itellas utdelningsförsök : dagens post läsas elektroniskt

Itellas försök med framtidens postutdelningsalternativ med frivilliga deltagare i Andersböleområdet i Borgå har kommit väl i gång. Utifrån den enkätundersökning som VTT har gjort tycker merparten att de nya postmottagningssätten fungerar. 20 hushåll och företag i Andersböle deltog i enkätundersökningen. VTT genomförde enkätundersökningen i maj. I undersökningen frågade man deltagarna om deras första erfarenheter av att ta emot sina dagliga postförsändelser via de olika kanalerna: som skannad genom den elektroniska tjänsten NetPosti, att hämta från postboxen i anslutning till närbutiken och två gånger per vecka i den egna postlådan. I enkäten frågades även vad deltagarna hade för erfarenheter av paketautomaten. Merparten tyckte att försöket har startat bra. Deltagarna tyckte även att användningen av tjänsten NetPosti har varit smidig. Åsikterna varierade något gällande anmälningen om en inkommen försändelse: en del behöver inget SMS-meddelande om en försändelse som ankommit i postboxen. Inom utvecklingsprojektet tar man aktivt vara på respons och utvecklingsidéer från deltagarna om vilka olika försändelser som de skulle önska få i elektronisk form. Redan nu har det skapats nya egenskaper i NetPosti utifrån deltagarnas respons. Användningen av postboxen upplevs som enkel. Dock besöker vissa av försöksdeltagarna inte alls postboxen: för dem räcker det med att postförsändelserna delas ut två gånger per vecka i den egna postlådan. Man besöker postboxen endast om man råkar köra förbi eller annars har ett ärende till närbutiken. NetPosti upplevs som en viktig tilläggstjänst i ett nytt postutdelningssätt. Vardagen har inte påverkats för Kristina Orelas familj som deltar i försöket: ”Vi gick med i försöket därför att vi redan kände till NetPosti i vår familj. Jag tycker att all hemmets sakkommunikation kunde vara elektronisk och tas emot elektroniskt. Papperstidningen har dock fortfarande sitt värde.” Även ur Itellas perspektiv har försöket kommit i gång enligt förväntningarna och invånarna har samarbetat aktivt. ”Målet är att skapa en modell för postutdelningstjänsten som motsvarar kundernas behov och erbjuder sådana nya tjänster och fördelar som de förväntar sig av postutdelningen. Under tiden försöket pågått har jag tagit emot idéer och respons av tiotals finländare. Försöket har engagerat människor vilkas bostad och vistelseort varierar och för vilka mottagningen av postförsändelserna på en och samma fysiska adress varje dag inte är den optimala lösningen. Dessa kan till exempel vara skärgårdsbor och personer som bor en del av året utomlands”, berättar utvecklingsdirektör Tommi Tikka. Försöket fortsätter till årets slut. Utifrån erfarenheterna besluts då om försöket ska fortsätta i Andersböleområdet och hurdana tjänster som Itella kunde erbjuda för konsumenterna i fortsättningen. Nästan hälften av de 140 hushållen och företagen i Andersböle deltar i försöket. Mer information: Itellas utvecklingsdirektör Tommi Tikka, etunimi.sukunimi@itella.com, tfn 050 462 7645. Fakta om försöket: Itella inledde ett frivilligt försök i april med målet att hitta alternativa lösningar för de kommande decenniernas postutdelning. Utvecklingen sker i aktivt samarbete med invånarna som deltar i försöket. Deras respons och utvecklingsidéer utnyttjas under försökets gång. • Försöket pågår till utgången av 2010. Samtliga deltagare är frivilliga. De bybor som inte deltar får sin post utdelad på det traditionella sättet. • Under försöket delas postförsändelserna ut på normalt sätt i postlådan två gånger i veckan. Dessutom har varje postmottagarhushåll och företag en postbox i anslutning till den egna närposten. Postförsändelserna delas ut i postboxen de övriga dagarna, och kunden kan hämta försändelserna i boxen när som helst. Kunden får ett textmeddelande eller e-post om post som kommer till boxen, så att kunden inte behöver besöka den i onödan. • Utöver den fysiska postutdelningen skannas kundens 1:a och 2:a klass brevförsändelser till elektroniska brev som kunden kan läsa i NetPosti med sina personliga användaridentifikationer. Postmottagaren får ett meddelande per e-post eller textmeddelande när det kommer en försändelse till NetPosti och breven kan läsas elektroniskt tidigare än vid den normala postutdelningen, dvs. redan klockan nio på morgonen. • Efter skanningen försluts breven i kuvert och delas ut i kundens postbox eller -låda. Även de fysiska breven kommer alltså fram till adressaten. Skanningen utförs separat från den övriga posthanteringen av en särskild skanningsenhet i Helsingfors med personal som fått utbildning för uppgiften. Fysisk post har skannats till elektronisk form inom Itellakoncernen redan i många år på uppdrag av företag och offentliga samfund, exempelvis försäkringsbolag, revisionsbyråer och Statskontoret. Hundratusentals dokument skannas dagligen. Pålitlighet är ett absolut krav. • Även i utdelningen av paket testas ett nytt mottagningssätt. I anslutning till den egna närposten finns en paketautomat där kunden själv kan hämta sina paket. Kunden får ett textmeddelande eller e-post om försändelser som kan avhämtas. Stora försändelser och försändelser som kräver kvittering hämtas på närposten på samma sätt som hittills. • När försöket planerades diskuterade Itella både med Kommunikationsverket som övervakar postverksamheten och dataombudsmannen, och de motsatte sig inte försöket. • Var och en som deltar i försöket har skriftligen godkänt att posten öppnas och skannas. Adressaten har rätt att låta en tredje part öppna sin egen post. • Brevhemligheten äventyras inte. Breven skannas i ett rum dit inga utomstående har tillträde, och de anställda har undertecknat mycket stränga sekretessavtal.