Ändringar i portona från den 3 juni

De vanligaste postavgifterna ändras den 3 juni 2013 när priset på 1:a klass frimärken stiger till 85 cent (tidigare 80 cent) och priset på 2:a klass frimärken stiger till 75 cent (tidigare 70 cent).

Samtidigt ändras också priserna på Postens tjänster för eftersändning och avbrott i postutdelningen samt i pakettjänsterna. Priset på det förmånligaste postpaketet, som väger högst 2 kg, är i fortsättningen 7,40 euro (tidigare 7,20 euro). Prisändringen gäller endast postavgifter som betalas kontant, dvs. inte avtalstjänsterna för företag.

De finländska privathushållen satsar i genomsnitt något under 30 euro om året på att skicka kort, brev och paket, och portoändringarna medför en ökning på cirka 1,50-2 euro per hushåll och år.

Nedgången i brevpostvolymerna och den stigande allmänna kostnadsnivån orsakar ett tryck på prishöjningar. Både företagen och konsumenterna skickar färre adresserade brev och volymen har minskat med 3-5 procent årligen. Priset på en enskild försändelse blir högre hela tiden när mängden post som ska delas ut minskar. Priserna måste höjas trots att Itella Posten har vidtagit betydande åtgärder för att minska kostnaderna. Priset ska täcka kostnaderna för insamling, transport, sortering och utdelning av försändelsen.

- Itellas kostnader för försändelserna varierar beroende på område. I glesbygden kan kostnaderna vara till och med tio gånger högre än i städerna. Det är dock viktigt för Itella Posten att erbjuda konsumenterna posttjänster till samma priser över hela Finland. Alla betalar samma porto, oberoende av om brevets eller paketets avsändare bor fem eller femhundra kilometer från adressaten, säger direktör Petri Aaltonen på Itella Posten.

Den nya prislistan finns på Posti.fi. Prislistan finns också att få på Posten.

Mer information om konsumenttjänsterna och -priserna ger Postens kundtjänst på nummer 0200 27100 (lna/msa) må-fr kl. 8-18.

Ytterligare information till medierna: Itella MediaDesk, tfn 020 452 3366.

Itella Posten Ab sörjer för posttjänsterna över hela Finland och ansvarar för utdelningen av brev, tidningar och direktmarknadsföringsförsändelser, paket- och expresstransporttjänster, Netposti samt Postens butiker och försäljningsställen. Itella Posten Ab hör till affärsgruppen Itella Mail Communication som omsatte 1 168 miljoner euro och sysselsatte 17 800 personer år 2012. Itella Mail Communication ingår i Itellakoncernen. www.itella.fi/svenska