Chameleon Code länkar frimärken till den digitala världen

Den finländska naturen vaknar till liv på webben

Itella Posten Ab inför i dag som första bolag i Finland koden Chameleon Code, som länkar tryckta frimärken till den digitala världen på ett nytt sätt. Frimärket leder användaren av en smarttelefon eller datorplatta till en naturupplevelse på nätet.

Chameleon Code har infogats i frimärket med Noux nationalpark som motiv, som ges ut i dag den 6 maj 2013. Koden som kan identifieras med en smarttelefon eller datorplatta leder användaren till ett cirka en minut långt videoklipp som visar vacker finländsk natur.

- Kameleontkoden har som namnet anger gömts i bilden, i motsats till exempelvis QR-koden. Den för ögat osynliga koden som läggs till i tryckfärgen lämpar sig väl för små publikationer som frimärken och stör inte på något sätt produktens utseende, säger utvecklingsdirektör Markku Penttinen vid Itella Posten Ab.

Enligt Penttinen önskar sig kunderna i dag mer växelverkan av produkter och tjänster. "Med mobila terminaler kommer man behändigt in på internet och vidare till vilket multimedie- eller webbprogram som helst. När det gäller frimärken ställer endast fantasin gränser för olika nyttotillämpningar."

Tjänsten som har utvecklats av ett holländskt frimärkstryckeri fungerar med alla Android- och iPhone-telefoner och -datorplattor. Kunderna kan ladda ned appen Chameleon eXplorer avgiftsfritt från App Store eller Google Play (tidigare Android Market). Användaren behöver endast hålla telefonen i 90 graders vinkel mot bilden. Innehållet öppnas automatiskt, du behöver inte fotografera bilden med kameran. Med appen Chameleon eXplorer kan du även avläsa QR-koder.

Itella Posten Ab

• utvecklingsdirektör Markku Penttinen, tfn +358 20 451 5519
  • produktchef Tommi Kantola, tfn +358 20 451 5531
    E-post: fornamn.efternamn@posti.fi

Itella Kommunikation

• Informatör Salla Lappalainen, tfn+358 20 451 7993,
    E-post: fornamn.efternamn@itella.com

Bildmaterial för medierna

Så fungerar kameleontkoden

1. Kameleontbilden framträder via koden och instruktionstexten.
  2. Tjänsten kan användas med Android- och Apple-telefoner eller -datorplattor.
  3. Ladda ned appen Chameleon eXplorer avgiftsfritt från App Store eller Google Play.
  4. Starta appen och börja skanna genom att trycka på startknappen.
  5. Rikta kameran mot frimärket i 90 graders vinkel.
  6. Njut av innehållet.

Ta del av alla frimärken som finns till försäljning i Postens webbutik: www.posti.fi/ostoksille

Itella Posten Ab sörjer för posttjänsterna över hela Finland och ansvarar för utdelningen av brev, tidningar och direktmarknadsföringsförsändelser, paket- och expresstransporttjänster, Netposti samt Postens butiker och försäljningsställen. Itella Posten Ab hör till affärsgruppen Itella Mail Communication som omsatte 1 168 miljoner euro och sysselsatte 17 800 personer år 2012. Itella Mail Communication ingår i Itellakoncernen. www.itella.fi/svenska

Taggar: