• Posti/

Det innovativa finländska personliga frimärket fyller 10 år och förnyas

Itella Posten Ab var först i världen med att introducera den innovativa applikationen för personliga frimärken våren 2003. Med applikationen kan kunderna själva designa frimärken i Postens webbtjänst. Med anledning av 10-årsjubileet har servicekonceptet för personliga frimärken förnyats. Nu erbjuds bland annat hälsningstexter, färdiga bildsortiment och rabatter.

Det finländska personliga frimärket väckte stor uppmärksamhet världen över redan i lanseringsskedet och har varit populärt från allra första början. Hittills har cirka 8 miljoner personliga frimärken framställts och närmare 100 000 olika bilder laddats upp i tjänsten. Frimärken har tillverkats både för privat bruk och till företag.

Hälsningar på 150 tecken och rabatter på större beställningar

Till det personliga frimärkets nya egenskaper hör bland annat en hälsningstext på 150 tecken som kan infogas på ark med 10 frimärken. - Som hälsningstext lämpar sig till exempel gratulationer eller företagets slogan, säger produktchef Petri Pohjolainen på Itella Posten Ab.

Kunderna kan själva designa motiven för personliga frimärken. En ny funktion i tjänsten för beställning av personliga frimärken är ett färdigt bildsortiment med motiv som passar för många slags fest- och jubileumsfrimärken. Sortimentet utvecklas utifrån kundernas önskemål.

De nya personliga frimärkena har dessutom en egenskap som uppskattas speciellt i filatelikretsar. - Frimärkena har numera vattenlösligt lim i stället för permanent lim som tidigare. Tack vare det vattenlösliga limmet är det lättare för frimärkssamlare att infoga även personliga frimärken i sina samlingar, säger Pohjolainen.

Personliga frimärken kan beställas som både 1:a och 2:a klass frimärken. Beställningarna kan betalas med nätbankskoder eller kreditkort. Vid beställning av minst sex likadana personliga frimärksark beviljas rabatt

Enklare att ge ut föreslagna motiv

Tack vare det förnyade personliga frimärket kan Itella Posten Ab även ge ut allt fler motivförslag vid sidan av det officiella frimärksutgivningsprogrammet. Postens senaste utgåva med personliga frimärken var det nostalgiska frimärksarket Polisbilar.

- Vi tar emot hundratals önskemål och förslag på frimärksmotiv varje år och hittills har vi endast kunnat beakta en bråkdel. I fortsättningen har vi bättre möjligheter att genomföra goda förslag, säger utvecklingsdirektör Markku Penttinen på Itella Posten Ab.

Ta del av det förnyade personliga frimärket på:

Mer information

• utvecklingsdirektör Markku Penttinen, Itella Posten Ab, tfn +358 20 451 5519, fornamn.efternamn@posti.fi
  • produktchef Petri Pohjolainen, Itella Posten Ab, tfn +358 20 451 5531, fornamn.efternamn@posti.fi
  • kommunikationschef Liisa Hertz, Itella Kommunikation, tfn +358 50 376 6613, fornamn.efternamn@itella.com

Bildmaterial för medierna

Ta del av alla frimärken som finns till försäljning i Postens webbutik.

Tips för planering av ett lyckat personligt frimärke
  • Bilden på ett personligt frimärke ska vara välmenande och skapa mervärde för både frimärket och motivet på bilden.
  • Frimärket ska inte ta ställning för eller emot någonting.
  • Kom ihåg att säkerställa att du har rätt att använda bilderna.
  • Välj tydliga bilder som väcker uppmärksamhet.
  • Avgränsa bilden noggrant.
  • Infoga så lite och så lättläst text som möjligt.
  • Du får bäst slutresultat när bildupplösningen är antingen 416 x 312 eller 832 x 624 pixlar.
  • Bildformatet ska vara JPG eller JPEG och den rekommenderade färgrymden är sRGB.

Itella Posten Ab sörjer för posttjänsterna över hela Finland och ansvarar för utdelningen av brev, tidningar och direktmarknadsföringsförsändelser, paket- och expresstransporttjänster, Netposti samt Postens butiker och försäljningsställen. Itella Posten Ab hör till affärsgruppen Itella Mail Communication som omsatte 1 168 miljoner euro och sysselsatte 17 800 personer år 2012. Itella Mail Communication ingår i Itellakoncernen. www.itella.fi/svenska

Taggar: