Du hinner fortfarande skicka julkort och paket

Du hinner fortfarande komma ihåg dina släktingar, vänner och bekanta med julkort och paket. Julhälsningar försedda med ett julfrimärke på 60 cent hinner fram till jul i Finland när de postas senast torsdagen 13.12.

Kort med 2 klass frimärke hinner fram, då de postas senast 17.12. För kort med 1 klass frimärke är den sista postningsdagen 18.12. De sista postningsdagarna för utrikes julhälsningar till Europa är 17.12 och till de nordiska länderna 18.12.

Postpaket till Europa ska skickas senast torsdagen 13.12. Postpaket till Sverige, Danmark, Norge, och de baltiska länderna hinner fram om de postas senast 17.12. Alla paket hinner fram till jul i Finland om de postas senast 18.12. 18.12 är den sista postningsdagen också för postningsautomaterna.

Försändelserna kommer säkert fram när du använder korrekt adress. Posten levererar dina försändelser snabbare när de är försedda med mottagarens fullständiga för- och efternamn, gatuadress med hus- och bostadsnummer samt postnummer och ort.

Julens viktiga postningsdatum finns också på adressen www.posti.fi/julen.

Posten håller öppet inför jul

Alla Postens butiker har förlängda öppettider, dvs. ända till kl. 20 på vardagar fram till 21.12. Även under veckosluten 15–16.12 och 22–23.12 har de öppet längre än normalt: lördagar kl. 10–16 och söndagar kl. 12–16. Postens försäljningsställen som ligger i anslutning till affärer och andra affärsföretag håller öppet enligt sina egna öppettider före jul. Många försäljningsställen är öppna till sent på kvällen och på helgerna.

Samtidigt som du sköter dina postärenden på Posten kan du också köpa julklappar. Nyheter för denna jul är Finlaysons presentartiklar med röda fågelmotiv. Produkterna kan endast köpas på Posten.

Öppettiderna och adresserna för Postens serviceställen finns på Posti.fi.

Postens kundtjänst på numret 0200 27100 (lna/msa) är öppen längre än normalt fram till dagen före julafton 23.12, från måndag till fredag klockan 8–20, lördag klockan 10–16 och söndag klockan 12–16. Postens kundtjänst ger också service på Facebook på www.facebook.fi/posti.fi.

Itella MediaDesk: tfn 020 452 3366

Itellas bildbank

Itella Posten Ab sörjer för posttjänsterna över hela Finland och ansvarar för utdelningen av brev, tidningar och direktmarknadsföringsförsändelser, paket- och expresstransporttjänster, NetPosti samt Postens butiker och försäljningsställen. Itella Posten Ab hör till affärsgruppen Itella Mail Communication som omsatte 1 152 miljoner euro och sysselsatte 17 900 personer år 2011. Itella Mail Communication ingår i Itellakoncernen. www.itella.fi/svenska

Taggar:

jul