Handikappidrotten får eget frimärke

Den 7 maj 2012 får de internationellt framgångsrika finländska handikappidrottarna ett eget frimärke.

De två frimärkena på miniatyrarket Handikappidrott pryds av världsrekordhållaren, världsmästaren och Paralympicsvinnaren i rullstolsracing Leo-Pekka Tähti och bågskytten Saana-Maria Sinisalo som har tagit poängplats i handikapp-VM. Båda idrottarna är också stora medaljhopp i nästa Paralympics i London 2012.

Utöver frimärksmotiven pryds miniatyrarket av andra framgångsrika handikappidrottare: goalballspelarna Petri Posio och Erkki Miinala, judokan Jani Kallunki samt cyklisten Jarmo Ollanketo med piloten Marko Törmänen.

- Det har inte tidigare gjorts frimärken med temat handikappidrott i Finland, och Paralympics i London 2012 är en utmärkt anledning att uppmärksamma våra internationellt framgångsrika idrottare med ett eget frimärke. Leo-Pekka Tähti var given som frimärksmotiv tack vare hans fantastiska idrottsprestationer. År 2011 utsågs han till årets friidrottare 2011 av Finlands idrottsförbund och till årets handikappidrottare av Finlands Handikappidrott och -motion VAU, säger Tommi Kantola, produktchef på Itella Posten Ab.

Frimärket har designats av Klaus Welp. Miniatyrarket förses med texten Handikappidrott i blindskrift på finska och svenska och information om att det är fråga om 1:a klass frimärken. Miniatyrarket utkommer i en upplaga på 400 000 stycken.

VAU är grenförbund för all handikappidrott

En viktig bakgrundsfaktor inom handikappidrotten är idrotts- och motionsförbundet Finlands Handikappidrott och -motion VAU rf. VAU är grenförbund för närmare 40 olika grenar och främjar mångsidig handikappidrott och -motion.

- Frimärksarket är fartfyllt och färggrant. Det är en verkligt fin gest av Posten att uppmärksamma handikappidrottarna på frimärken. Frimärksarket belyser handikappidrotten ur många olika perspektiv, säger Nina Jakonen, kommunikationschef för VAU.

VAU stöder möjligheterna för rörelsehindrade, synskadade, utvecklingsstörda och personer med transplanterade organ i alla åldrar att motionera och tävla i idrott. Till VAU:s områden hör ungdomsverksamhet, motionsidrott, tävlings- och elitidrottsverksamhet samt föreningsverksamhet. Finlands Paralympiska kommitté ansvarar för handikappelitidrotten och utser de idrottare som får delta i Paralympics.

Ytterligare information:

Itella Posten Ab
Produktchef Tommi Kantola, tfn +358 20 451 5531, fornamn.efternamn@posti.fi

Itella Kommunikation
Kommunikationschef Sara Lindström, tfn +358 50 566 6851, fornamn.efternamn@itella.com

Finlands Handikappidrott och -motion VAU rf
kommunikationschef Nina Jakonen, tfn 040 502 3784, fornamn.efternamn@vammaisurheilu.fi

begäran om intervjuer av idrottarna

Itella Posten Ab sörjer för posttjänsterna över hela Finland och ansvarar för utdelningen av brev, tidningar och direktmarknadsföringsförsändelser, paket- och expresstransporttjänster, NetPosti samt Postens butiker och försäljningsställen. Itella Posten Ab hör till affärsgruppen Itella Mail Communication som omsatte 1 152 miljoner euro och sysselsatte 17 900 personer år 2011. Itella Mail Communication ingår i Itellakoncernen. www.itella.fi/svenska