• Posti/

Jultraditionen lever vidare: tre av fyra finländare tänker skicka traditionella julkort

Även om man har kunnat se en liten nedgång i julkortsvolymerna de senaste åren är traditionen med julkort stark och lever vidare. Tre av fyra konsumenter uppger att de kommer att skicka äkta pappersjulkort i år. Konsumenterna anser nästan utan undantag att det är en positiv sak att få julkort.

I år kommer genomsnittsfinländaren att skicka 17 traditionella julkort och var tredje finländare tänker skicka fler än 20 kort. Många skickar också elektroniska julhälsningar, som sms och meddelanden på Facebook, men sådana skickas i genomsnitt till färre personer än traditionella kort. I genomsnitt kommer finländarna att hågkomma 7 personer med en elektronisk julhälsning. Endast var sjunde konsument kommer inte att skicka några julhälsningar alls. Dessa uppgifter framkommer av en färsk undersökning som Itella har låtit göra om finländarnas åsikter om julhälsningar.

Traditionellt har det varit kvinnorna som skickar julhälsningar. Kvinnor skickar betydligt fler traditionella julkort än vad män gör, och de uppskattar också att få julkort lite mer än vad männen gör. Ju äldre åldersgrupp man tillhör, desto fler julkort skickar man. Personer över 45 år skickar klart fler julkort än genomsnittet. Däremot inverkar åldern inte när det gäller att skicka elektroniska julhälsningar. De yngre åldersgrupperna skickar inte fler julhälsningar per sms än de äldre.

Enligt finländarna är traditionella julkort en positiv sak. Nästan alla som deltog i undersökningen uppgav att de blir glada av att få ett handskrivet julkort. Däremot upplever de inte att en elektronisk hälsning glädjer på samma sätt. Även om det är de äldre åldersgrupperna som är flitigast med att skicka julkort tycker majoriteten inte att själva korttraditionen är föråldrad.

Viktigt med en personlig hälsning

Enligt svarspersonerna är det viktigaste när man väljer julkort att hitta ett lämpligt motiv. Det är också viktigt att kortet förmedlar julens budskap, julstämning och en personlig hälsning. De ivrigaste kortskickarna skapar mervärde genom att göra egna kort, skicka kort av egna foton eller välja välgörenhetskort. Och mottagarna uppskattar dessa egenskaper.

Julkortsmottagarna uppgav också att de blir speciellt glada över kort som har valts ut enkom för dem. Av undersökningen framgick också att det är speciellt roligt att få ett kort av en person som man inte har träffat på länge.

Undersökningen genomfördes i GallupKanava den 9–14 november. I undersökningen deltog 809 konsumenter som är ett representativt urval för finländarna i åldrarna 17–69 år. Itellas undersökningschef Kari Elkelä ansvarade för utformningen av undersökningen och analysen av resultaten.

Itella MediaDesk: tfn 020 452 3366

Itellas bildbank

Itellakoncernen erbjuder lösningar för hantering av informations- och varuflöden. Itella har verksamhet inom meddelandeförmedling, logistik och ekonomiförvaltning i Europa och Ryssland. År 2011 uppgick omsättningen till 1 900 miljoner euro. Antalet anställda är cirka 27 500 personer. Koncernen betjänar sina företagskunder under namnet Itella och konsumenterna i Finland under namnet Posten. Mer information på www.itella.fi/group/svenska/.

Taggar:

jul