Sex populära finländska skådespelare får egna frimärken

För att fira att Finlands Skådespelarförbund fyller 100 år utger Itella Posten Ab den 4 mars ett frimärkshäfte, där sex välkända finländska skådespelare får egna frimärken. Ritva Valkama, Esko Salminen, Outi Mäenpää, Martti Suosalo, Krista Kosonen och Aku Hirviniemi kommer att förevigas på frimärkena.

Utgångspunkten för Klaus Welp, som designat frimärkshäftet, var att skapa en modern helhet som respekterar skådespelararbetets långa tradition.

- Det var en utmaning att anpassa sex konstnärer som fortfarande befinner sig i rampljuset på samma frimärksark, beskriver Welp.

På frimärkshäftets pärm finns även logotypen för Finlands Skådespelarförbunds 100-årsjubileum, designad av Arja Karhumaa.

Olika generationer, mångsidiga roller

Itellas Frimärkskommitté på sju personer valde skådespelarna för frimärkena.

- Efter noggrant övervägande beslöt vi att välja populära skådespelare från olika generationer för jubileumsfrimärkena. Skådespelarna representerar teater-, film- och teveskådespelare på ett mångsidigt sätt, berättar ordföranden för Itellas Frimärkskommitté Petri Aaltonen.

Varje skådespelare deltog i motivet för sitt frimärke genom att välja en föreställning och roll som är betydelsefull för honom eller henne själv. Även publiken minns de roller som förevigats på frimärkena.

• Ritva Valkama valde en bild ur pjäsen Ihmisen osa, som spelats vid Helsingfors stadsteater sedan 2011.
  • Fotografiet på Esko Salminens frimärke är från pjäsen Kuningas Lear, som spelades vid Finlands nationalteater år 2005.
  • Bildtemat för Outi Mäenpääs frimärke blev hennes roll i filmen Musta jää, som hade premiär 2007.
  • Martti Suosalos frimärke har en bild ur monologen Mielipuolen päiväkirja, som sedan 2009 spelats vid olika teatrar.
  • Valet av bildtema för Krista Kosonens frimärke föll på hennes roll i pjäsen Anna Karenina, som spelades vid Åbo stadsteater år 2010.
  • Aku Hirviniemis frimärke föreställer byggmästare Timo Harjakainen, som var hans rollfigur i serien Putous sketchfigurtävling på MTV3 år 2011.

Skådespelarna har miljonpubliker

Verksamhetschef Elina Mäntylä vid Finlands Skådespelarförbund anser att frimärkshäftet är en hedersbetygelse gentemot alla finska skådespelares arbete och förbundet.

- Skådespelarna är en betydelsefull del av finländarnas vardag och fest. Finländarna besöker årligen teatern över tre miljoner gånger, de inhemska filmernas publikantal var i fjol rekordartade 2,4 miljoner åskådare. Dessutom samlar inhemska tv-serier och inhemsk tv-underhållning varje kväll hundratusentals och till och med miljoner tittare, konstaterar Mäntylä.

Skådespelarförbundet verkar för att förbättra sina medlemmars utkomst, utbildning och sociala ställning samt för att trygga de upphovsrättsliga rättigheterna. Som en konstnärsorganisation främjar Skådespelarförbundet det finländska konstlivet, i synnerhet teater- och filmkonsten.

Bilagor:

Frimärkenas skådespelare, bildmotiv, fotografer och tekniska data (PDF)

Skådespelarnas kommentarer om frimärkena (PDF)

Ytterligare pressinformation:

Itella Posten Ab

Produktchef Tommi Kantola, tfn +358 20 451 5531
Utvecklingsdirektör Markku Penttinen, tfn +358 400 421 999
epost: fornamn.efternamn@posti.fi

Itella Abp, Kommunikation

Kommunikationschef Liisa Hertz, tfn +358 50 376 6613, liisa.hertz
epost: fornamn.efternamn@itella.com

Bildmaterial för medierna