DIN POST - ny utställning på Postmuseum öppnar 10 mars

Report this content

En ny permanent utställning om Postens historia och om hur Posten fungerar idag. Sedan 1600-talet har Sverige genomgått stora förändringar och så också den svenska Posten. Utställningen Din Post visar dåtid och nutid sida vid sida. Hur var det då? Hur är det nu?

>> Postens fordon. En modern elbil och elcykel berättar om hur Postens fordonsflotta ser ut idag. Vid järnvägsvagnen från sekelskiftet 1900, berättar vi om industrialismen, frimärket och de ökade brevmängderna som kom på 1800-talet. Samhällets krav på Posten idag är att det ska gå snabbt och samtidigt vara så miljövänligt som möjligt. Tåget står idag åter i fokus. Posten bygger nya terminaler på platser där man kan utnyttja tågen.

>> Posten måste fram! Posten idag tampas med väder och vind precis som isbåten Simpan på 1800-talet, men idag är den stora utmaningen den stora mängden brev som ska fram i tid. Både Posten och kunden måste göra rätt. Kunden måste se till att adressen är rätt, att portot räcker, att avsändare står på och att allt är rätt paketerat.

>> Var hämtar du din post? Augusta Bruhn var en av de första kvinnliga poststationsföreståndarinnorna på postkontoret i Bygdeå från mitten på 1800-talet. Hur fungerar det för de 500 människor som bor i Bygdeå idag? Vi berättar om frimärksombud, postombud och företagscenter.

>> Brevets betydelse. Vilka fick brev på 1600-talet jämfört med idag? Hur många brev levererade Posten då? Idag hanteras 29 miljoner försändelser och 500 000 paket per dag.

>> Brevbärarens uniformer. Vi berättar om stadsbrevbäraren på 1920-talet och om dagens brevbärare. Besökarna får prova historiska uniformer och fotografera sig själva.

>> E-handel och det globala samhället. Posten tar idag hand om privatpersoners e-handel. Logistik och kommunikation går hand i hand. Vi belyser det nätverk som behövs för att kunna skicka brev och paket världen över och berättar om grundandet av världspostföreningen 1874.

>> Snabba Paket. Ett digitalt strategispel om Posten som transportföretag där det gäller att hitta bästa sättet att leverera ett paket snabbt, säkert och effektivt.

Illustrationer: Ritator. Bild med internationella postlogotyper.

För mer information kontakta gärna:
Hanna Nydahl, utställningsproducent, Postmuseum, 08-781 17 78
Malin Valentin, kommunikationsansvarig Postmuseum, 08-781 17 79

Postmuseum grundades 1906 och är Postens eget museum. Posten har svenska statens uppdrag att tillhandahålla en rikstäckande postservice till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag fem dagar i veckan året om. Posten AB och Post Danmark A/S gick samman 2009 och bildade en gemensam koncern. PostNord ägs av svenska och danska staten. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på mer än 40 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare.