Postal Art - 80 nya konstverk

Report this content

På temat post/brev/paket/kommunikation skapas i skrivande stund konstverk av konstskoleelever, konstnärer och brodöser. En blandning av inte mindre än 80 olika konstverk i olika former som måleri,  skulpturer,  installationer och kanske minsta formatet broderier kommer att utgöra utställningen Postal Art som öppnar på Postmuseum 30 november 2018.

I höst arbetar Gerlesborgskolans andraårselever med att skapa konstverk kring post/brev/paket/kommunikation. Eleverna har besökt museet för inspiration och sedan arbetat på temat i skolan. Konstverken kan bli allt från stora installationer till mindre objekt.

På samma tema skapar medlemmarna i föreningen Skapande Broderi i Stockholm. De har sedan årsskiftet suttit på Postmuseum på onsdagskvällar och arbetat fram textila konstverk. Några broderier kommer dessutom att bli frimärken.10 januari 2019 uppmärksammas textil slöjd på nya utgåvor av frimärken.

Sist men inte minst ingår ett verk av konstnärerna Linn Lindström och Kirstine Lund i "Postal Art". Mailart-projektet "Simultaneous Souvenirs (a record of a wordless correspondence)"  handlar om kommunikation, material och minnen och har delvis ställts ut tidigare på Enigma - Danmarks post, tele och kommunikationsmuseum i Köpenhamn (hösten 2018).

Utställningen Postal Art öppnar på Postmuseum fredag 30 november 2018.

Malin Valentin, kommunikationsansvarig  072-537 1519 eller malin.valentin@postnord.com

Vivi Nybom, utställningsproducent 073-079 78 55 eller viveka.nybom@postnord.com

Postmuseum grundades 1906 och ägs av PostNord.