Köpet av Maila ger Strålfors strategisk kompetens inom e-postkommunikation

Köpet av Maila ger Strålfors strategisk kompetens inom e-postkommunikation Strålfors, ledande i Norden inom informationslogistik, har nu genomfört förvärvet av Maila Nordic AB. Som tidigare meddelats träffades en avsiktsförklaring i november 2002 om förvärv av samtliga aktier i bolaget. Maila, som tidigare ägdes främst av Telia Business Innovation och ledande befattningshavare, arbetar med avancerade e-postlösningar för kund- och affärskommunikation. "I och med köpet av Maila får Strålfors tillgång till mycket viktig kunskap om marknadsföring och affärskommunikation via e-post och internet, något alltfler kunder efterfrågar, säger Per Samuelson, koncernchef för Strålfors." Strålfors fortsätter nu att i allt högre grad erbjuda IT-tjänster som en integrerad del av sina kunderbjudanden. Maila kommer att ingå i Strålfors affärsområde Informationslogistik som tillhandahåller helhetslösningar för utdata på papper, på kort och elektroniskt. Elektronisk kund- och affärskommunikation kommer att fortsätta växa framöver. Alltfler kunder har behov av att överföra och presentera information samordnat oavsett alla de olika system, medier och format som finns. Genom Strålfors kompletta resurser, internationella organisation och starka position inom informationsöverföring kan nu kunderna få en partner som klarar hela deras behov av utdatahantering. "Att ingå i Strålfors är bra både för oss och för våra kunder, säger Magnus Billgren, VD för Maila. Vi kan tillhandahålla ett mer komplett utbud av informationsöverföringslösningar och får samtidigt möjlighet att växa såväl i Sverige som internationellt." Maila Nordic AB ingår i Strålfors från den 1 januari 2003. Förvärvet får under 2003 endast marginella effekter på Strålfors finansiella nyckeltal. För mer information kontakta: Per Samuelson, koncernchef Tel: 0372-85440 Strålfors AB Mobil: 0708-58 54 40 E-post: per.samuelson@stralfors.se Magnus Billgren, VD Tel: 08-50 30 73 02 Maila Nordic AB Mobil: 0707-22 61 58 E-post: magnus.billgren@maila.com Om Strålfors: Företaget har sin grund i den grafiska industrin och är idag huvudsakligen verksamt inom området informationsöverföring. Strålfors utvecklar, producerar och levererar system, tjänster och produkter för effektiv kommunikation av affärskritisk information. Koncernen, som grundades 1919, omsätter 3,3 miljarder SEK och har verksamhet i elva länder med totalt 1850 anställda. Strålfors B-aktie är noterad på Stockholmsbörsen sedan 1984. Se även www.stralfors.se Om Maila: Företaget erbjuder kompletta lösningar för att distribuera, administrera och personifiera e-postutskick. Maila bygger upp integrerade kundlösningar för e-post, genomför e-postkampanjer och erbjuder kompetensutveckling inom området. Maila Nordic grundades 1998 och bland kunderna finns com hem, Finnair, Oracle, Siemens, m.fl. Företaget är verksamt i Sverige med en ambition att följa sina kunder internationellt. Se även www.maila.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00220/wkr0002.pdf