PostNord och Sony Mobile i samarbete om 3D

PostNord Group, ledande leverantör av kommunikations- och logistiklösningar på den nordiska marknaden, meddelar att företaget och Sony Mobile inleder ett samarbete kring 3D.

PostNord utforskar aktivt olika möjligheter med banbrytande teknik, och ett intressant område är att göra 3D-marknaden mer tillgänglig för både konsumenter och företag. Ett första steg är att ge konsumenterna möjlighet att på ett enkelt sätt – direkt från Sony Mobile-appen 3D Creator – skriva ut egna 3D-modeller, och sedan få utskrifterna distribuerade av PostNord.

- Jag är mycket nöjd över samarbetet med Sony Mobile. 3D Creator är banbrytande inom mobil kreativitet, och för oss är det här ett viktigt steg när det gäller att införa ny teknik i verksamheten, säger Ylva Ekborn, CEO för PostNord Strålfors Group.

Det här innebär att PostNord kan ta del av expertisen hos ett av världens mest kända teknikföretag, medan Sony Mobile kan dra fördel av PostNords kunskaper om logistik- och kommunikationsmarknaden samt en bred kundbas.

- Vi ser mycket fram emot att få jobba med PostNord, som med en bred portfölj av tjänster kan hantera hela leveranskedjan, från digitala 3D-filer i telefoner, till 3D-utskrift och distribution till konsumenterna, säger Lars Novak från Sony Mobile.

3D Creator är Sonys unika, innovativa och egenutvecklade app för snabb och enkel skanning av 3D-föremål, vilket öppnar dörren till en ny värld av kreativa möjligheter. 3D Creator är den enda appen i världen som använder kameralinsen på din smartphone för att på bara någon minut göra 3D-avläsningar av mycket hög kvalitet. Appen har fyra skanningslägen: huvud, ansikte, mat och friform.

PostNord Strålfors skriver ut 3D-modellerna på Stratasys J750, marknadens enda fullfärgsskrivare för 3D-utskrift på olika material. PostNord har också blivit samarbetspartner med 3YOURMIND, en ledande leverantör av produktionsmiljöer för automatiserade och fullständigt anpassade, sömlösa produktionsprocesser inom 3D-industrin.

- Detta är ett första steg, och vi ser fram emot att utöka samarbetet. Sony Mobile är en innovativ partner som kan hjälpa oss att utforska nya affärsmöjligheter och göra 3D-tekniken öppnare och mer tillgänglig för både företag och konsumenter”, säger Ylva Ekborn.

About Sony Mobile Communications. Sony Mobile Communications is a subsidiary of Tokyo-based Sony Corporation, a leading global innovator of audio, video, game, communications, key device and information technology products for both the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Through its Xperia™ smartphone and tablet portfolio, as well as innovative smart products, Sony Mobile Communications delivers the best of Sony technology, premium content and services, and easy connectivity to Sony’s world of networked entertainment experiences. For more information: www.sonymobile.com

PostNord Strålfors utvecklar och tillhandahåller kommunikationslösningar som ger företag med många kunder och leverantörer helt nya möjligheter att skapa starkare och mer personliga kundrelationer. Med vår digitala plattform levererar vi sömlös kommunikation, oavsett vilka kanaler mottagaren kräver. PostNord Strålfors ingår i PostNord-koncernen – ledande leverantör av kommunikations- och logistiktjänster i Norden. PostNord Strålfors har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland där våra 750 medarbetare skapade en omsättning på 2,1 miljarder SEK (2017).

Vid frågor kontakta:
Elisabeth Wesselson, personalchef, PostNord Strålfors Group AB, elisabeth.wesselson@stralfors.se  +46 (0) 70 298 74 82
Rikard Skogberg, nordisk PR- och produktchef, Sony Mobile Communications, rikard.skogberg@sonymobile.com, +46 (0) 705 49 49 23

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på cirka 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com