PostNord Strålfors printar och levererar ortopediska delar i 3D till vården via integration med Sectras IT-system

PostNord Strålfors, en del av PostNord Group, som är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar i Norden, möjliggör, tillsammans med medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra, sömlös beställning och distribution av 3D-printade ortopediska delar för vårdgivare.

PostNord Strålfors strävar efter att göra 3D-marknaden mer tillgänglig för företag genom enkel tillgång till professionell 3D-printing.

"Ett område vi arbetar med är vården där kirurger och röntgenläkare kan beställa 3D-printande ortopediska anatomiska modeller för att till exempel planera inför en operation och utföra testoperationer", säger Tomas Lundström, Head of 3D PostNord Strålfors.

Sectra är en av världens ledande leverantörer av IT-system för hantering av medicinska bilder och patientinformation som stöder sjukvården i att uppnå patientcentrerad vård. Det nya samarbetet innebär att PostNord Strålfors tekniska lösning, 3D Solutions, integreras i Sectras IT-lösning, 3D Trauma, som omvandlar röntgendata till medicinska 3D-bilder. Som ett resultat kan 3D-printade ortopediska delar beställas och distribueras med några få klick utan att beställaren behöver skapa olika filformat eller söka efter leverantörer.

”Vi är mycket glada över samarbetet med Sectra eftersom det kommer att göra det lättare för sjukhus och vårdföretag att på ett smidigt och enkelt sätt få tillgång till 3D-printade ortopediska delar. Det är helt i linje med vår vision om att göra 3D marknaden mer tillgänglig i Norden, säger Tomas Lundström.

Många fördelar med 3D-printing

Det finns flera fördelar med att använda 3D-printing. Det ger ortopeden möjlighet att träna och förbereda sig inför komplicerade operationer, det kan användas i utbildningssyfte och är även ett hjälpmedel när man förklarar för patienter och anhöriga inför en operation.

”Vi ser en ökad efterfrågan på 3D-printad anatomi samt guider för att höja förståelsen inför och förbättra precisionen vid ortopediska ingrepp. Men, ofta upplevs processen att få fram printarna som komplex och tidskrävande. Med Sectras preoperativa mjukvara och PostNord Strålfors expertis inom 3D-print och logistik skapar vi ett nytt, förenklat och integrerat arbetsflöde som aspirerar på att bli lika enkelt som att printa ett vanligt papper. Än är vi inte där, men det vi nu tillsammans erbjuder kommer underlätta enormt för ortopeder i deras arbete vilket kommer leda till att många patienter får en ännu bättre vård”, säger Gustaf Schwang, General Manager Sectra AB.

Hållbar återvinning av 3D-printade delar

3D-printing som teknologi i sig skapar möjligheter för minskade klimatavtryck genom digitala lager samt onödig överproduktion då 3D delar kan printas lokalt, ”on-demand” och i exakta det antal som behövs. Som ett led i att säkerställa en hållbar 3D-produktion kan 3D-printade delar, i det här fallet ortopediska, returneras till PostNord Strålfors för återvinning.

Nyfiken på att höra mer om 3D-printing av ortopediska anatomiska modeller?

Den 14 april 2021 kl. 12.00 håller Sectra och PostNord Strålfors ett gemensamt Webinar om möjligheterna med 3D print. Läs mer och anmäl dig här.

Mediekontakt

Rebecka Mathers
+46 8-508 830 00

Om PostNord Strålfors
PostNord Strålfors utvecklar och tillhandahåller kommunikationslösningar som ger företag med många kunder och leverantörer helt nya möjligheter att skapa starkare och mer personliga kundrelationer. Med vår digitala plattform levererar vi sömlös kommunikation, oavsett vilka kanaler mottagaren behöver. PostNord Strålfors är en del av PostNord Group en ledande leverantör av kommunikations- och logistiktjänster i Norden. PostNord Strålfors har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, där våra 700 anställda omsatte 2 miljarder kronor (2020). För mer information, besök stralfors.se

Om Sectra
Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2019/2020 till 1 661 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök  sectra.com.

Taggar: